Sylvie Hoyinck
Hebreeuws
Nitsevet
Amsterdam: Wereldbibliotheek, 2017
303 p.
9789028426412 (paperback)

Nogah, een Israëlische harpiste van middelbare leeftijd, werkzaam in Arnhem en gescheiden van een man die ze geen kind wilde geven, past enkele maanden op het huis van haar moeder in Jeruzalem. Jeugdherinneringen, een ontmoeting met haar ex en het besef dat haar leven toch vooral dat van een figurant was, leiden tot een opmerkelijk slot. Yehoshua (1936), samen met Amos Oz en David Grossman behorend tot de grote Drie van de Israëlische literatuur, speelt in deze roman met het begrip figurant, wat tot vele losse verhaallijnen leidt en een kalm voort dobberende roman oplevert. Dwingend is het niet, spannend wordt het niet, toch zullen vrouwen meeleven met Nogah's onder ogen zien van haar vrouwelijkheid. Van Yehoshua, die vele romans schreef, verscheen in 2015 'Het eerbetoon'*.

Over Abraham B. Yehoshua

CC BY-SA 2.5 - Foto van/door מרדכי קרניאל

Abraham Yehoshua (Hebreeuws: אברהם ב. יהושע) (Jeruzalem, 19 december 1936) is een Israëlisch schrijver.

Achtergrond

Yehoshua komt uit een familie van oostelijke Joden. Hij studeerde literatuur en filosofie aan de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem.

Werk

Sinds 1972 woont hij in Haifa en is hij professor literatuurwetenschap aan de Universiteit van Haifa.

Zijn werk bestaat uit verhalen, romans, toneelstukken en essays.

Politieke achtergrond

Yehoshua heeft het als een taak gezien een middenrol te in te nemen tussen Arabieren en Israëli's. Hij was jarenlang een voorstander van een Palestijnse staat. Hij stelde onder meer een omvangrijk document op met de Palestijn Izzat al-Ghazzawi. Bij de presentatie van zijn nieuwe boek "De Tunnel" (2020), dat over iemand gaat die in de eerste stadia van dementie zit, vertelde hij aan de on…Lees verder op Wikipedia