Doodverf : roman

Doodverf : roman
A.F.Th. Van der Heijden
Amsterdam: Querido, 2009
361 p.
9789021435442

Wie dacht dat A.F.Th. van der Heijden zijn romancyclus 'De tandeloze tijd' in 1996 had afgesloten, vergist zich. Zijn magnum opus blijkt een onuitputtelijk verhalenreservoir en levert de stof voor zijn nieuwe roman Doodverf. Van der Heijden bewerkte het dubbele derde deel van de cyclus (Het hof van Barmartigheid en Over het plaveisel het moeras) en maakte er een fascinerend boek van met de allures van een thriller, die tegelijk ook een poëticale bespiegeling over de relatie tussen kunst, werkelijkheid, leven en dood is.

In deze herschrijving is de focus strakker. De poging van 'De tandeloze tijd', de beschrijving van 'het leven in de breedte', maakt nu plaats voor twee duidelijke verhaallijnen die samenkomen in Albert. Enerzijds is er het verhaal van de kindersmokkelaar Gesù Porporà, voor wie de drugsverslaafde Albert peuters vanuit Italië naar Nederlandse kinderloze ouders brengt. Wanneer blijkt dat het hele zaakje stinkt en de kinderen ook gebruikt worden…Lees verder
In juni, de maand van het spannende boek, verschijnt van A.F.Th. van der Heijden 'Doodverf'. Hierin heeft de schrijver enkele verhaallijnen uit de cyclus 'De tandeloze tijd', met name uit deel 3, 'Het hof van barmhartigheid' en 'Onder het plaveisel het moeras' (1996), genomen. De uit Brabant afkomstige jeugdvrienden Albert Egberts, Flix Boezaardt en Thjum Schwantje hervinden zichzelf aan het einde van 1977 in Napels. De hyperrealistische homoseksuele kunstenaar Flix wil het moment van de dood in gips vatten en naast Napolitaanse travestieten dient de acteur Thjum hem tot model. Dat gaat mis. Min of meer getuige hiervan is de aan heroïne verslaafde Albert, die betrokken is geraakt bij kinderhandel (via de veel meedogenlozere crimineel Gesù Porporà, met wie het verhaal begint en eindigt). Ieder hoofdstuk, in tegenstelling tot de oerboeken, draagt de naam van een personage. In afwisselend perspectief, in scherpe stijl, is er een ongehoord thrillergehalte in deze snelle roman, maar intuss…Lees verder

Over A.F.Th. Van der Heijden

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Michiel Hendryckx

Adrianus Franciscus Theodorus (Adri) van der Heijden (Geldrop, 15 oktober 1951) is een Nederlandse schrijver. Hij begon te publiceren onder de naam Patrizio Canaponi en publiceerde ook onder zijn initialen, als A.F.Th.

Algemeen

Van der Heijden is een schrijver van autobiografische verhalen en romans. In zijn werk is het eigen leven van de schrijver te herkennen. Dit maakt dat het gehele oeuvre met elkaar verbonden is. Dat wil echter niet zeggen dat gebeurtenissen en personen in zijn werk een getrouwe afspiegeling zijn van zijn eigen leven: hij gebruikt deze vrij, om ze te combineren met fictie, filosofische uitweidingen en een treffende sfeertekening van de Nederlandse sociale en culturele geschiedenis vanaf de jaren vijftig.

Van der Heijden wordt weleens gezien als de vertegenwoordiger van een generatie die na de oorlog opgroeide; dit in tegenstelling tot schrijvers als Harry Mulisch, Willem Frederik …Lees verder op Wikipedia