Aslast
A.H.J. Dautzenberg
Amsterdam: Uitgeverij Pluim, 2020
[256] p. : ill.
9789083073552 (paperback)

In Aslast vraagt Dautzenberg om geduld en overgave

Van A.H.J. Dautzenberg verscheen vorig jaar de roman Geestman, waarin de hoofdpersoon compleet overdonderd door een hallucinante wereld trekt. Zijn nieuwste roman Aslast lijkt hiervan een pendant: óók een reis, maar dan een waarin juist bijna niets gebeurt. Toch is de hoofdpersoon opnieuw onderworpen aan een overweldigende kracht: die van de claustrofobische herhaling. P. wordt wakker in een trein. Hij doet wat verveelde treinreizigers doen: uit het raam kijken, naar de noodrem loeren, iets lezen. Zes pagina's verveling worden in de roman Aslast 33 keer herhaald, met kleine variaties: soms strikt P. zijn veters of prutst hij aan zijn riem. Vervreemdend en irritant? Jazeker. Maar de herkenning van de herhaalde passages heeft ook iets bevredigends. En wie het geduld heeft écht te lezen zal steeds meer ontdekken, zoals de sfeer die subtiel verandert en woorden die je ineens opvallen: uitspansel, trefzeker, oneindigheid, begin. Aslast lezen is als een meditatieve t…Lees verder

P. zit in de ochtendschemering in de trein, observeert en beweegt wat en valt in slaap. Dit kleine verhaal herhaalt zich steeds weer, als een tijdlus, met soms minieme, soms iets grotere variaties. Die variaties zitten in wat hij waarneemt, hoe hij zich gedraagt, hoe hij zich voelt. Elke variatie geeft de lezer een ander perspectief: de manieren waarop P. met zijn veters frutselt of naar de noodrem kijkt, bijvoorbeeld, kunnen iets deerniswekkends of juist iets onheilspellends krijgen. Elke lus brengt P. dichter bij zijn bestemming. De tekstdelen over de wereld buiten de coupé zijn typografisch anders weergegeven, vervagen en verkleuren, zodat het verhaal steeds meer inzoomt op een paar enkele momenten. Hoe aandachtiger je blijft lezen, hoe meer je wordt beloond door dit subtiele, ingetogen werk, dat meer weg heeft van een muziekstuk dan van een roman. De onconventionele A.H.J. Dautzenberg (1967) publiceerde eerder romans, verhalen, toneelteksten en gedichten. Ook was hij mede-initiati…Lees verder

Van poezië naar Donald Duck

A. H. J. Dautzenberg zoekt het experiment. Prima, maar laat het een aardigheidje blijven.

Dautzenberg lezen, of liever gezegd verteren, is altijd een heel avontuur. Waarmee zal de literaire provocateur uit Tilburg ons ditmaal verrassen? Krijgen we een verzonnen weldaad van de schrijver (zoals in Samaritaan waarin hij beweerde een nier te hebben afgestaan) of komt hij ons kwellen met de poëtische weergave van pieptonen, zoals in de op zijn tinnitus gebaseerde dichtbundel Niet het krassen van de kraai? Nu het literaire experiment in Nederland heeft afgedaan, beschouw ik Dautzenberg als de verwaterde vertegenwoordiger ervan, geen fundamentalistische experimenteel maar een lichte, absurdistische representant, met trekjes van de charlatan die je dan wel moet zijn.

In Aslast speelt Dautzenberg met verve de minimalist. Het verhaal begint met een scène in de trein, waarbij de hoofdpersoon, P., slaap uit zijn ogen veegt, zijn schoenveters vastmaakt, op zijn stoel heen en weer schuift, de abstracte kunst op de wanden bekijkt, een dichtbundel begint te lezen. Na…Lees verder

Over A.H.J. Dautzenberg

Antonius Hedwig Jozef (Anton) Dautzenberg (Heerlen, 13 december 1967), meestal A.H.J. Dautzenberg genoemd, is een Nederlandse schrijver.

Literatuur

Dautzenberg publiceerde in 2010 de absurdistische verhalenbundel Vogels met zwarte poten kun je niet vreten en in 2011 Samaritaan, over de keuze om bij leven een nier ter donatie af te staan aan een onbekende en de reacties daarop. Dautzenberg vertelde in 2014 in het VPRO-programma Nooit Meer Slapen dat hij deze nierdonatie had verzonnen. In 2016 bleek dat Dautzenberg tijdens het VPRO-programma met de waarheid speelde, en wel degelijk een nier heeft afgestaan. Eerder verschenen een aantal titels onder het pseudoniem Troy Titane.

Dautzenbergs werk valt geregeld in de prijzen en is opgenomen in diverse bloemlezingen. Zo werd Samaritaan in 2013 opgenomen in de lijst van de beste 50 boeken van de afgelopen 5 jaar die NRC Handelsblad…Lees verder op Wikipedia