A.H.J. Dautzenberg
Amsterdam: Atlas Contact, 2015
238 p.
9789025442200 (paperback)

Enerverend spel met waarheid en leugen

Pedojagers en hulpsinterklazen voeren de boventoon in Wie zoet is van AHJ Dautzenberg. Een roman die alweer geniepig wondjes openkrabt.

De grenzen van de moraal aftasten, dat is ongeveer de lievelingsbezigheid van de Nederlandse schrijver A.H.J. Dautzenberg (°1967). Onbehagen wil hij veroorzaken, met proza dat niet zo een-twee-drie te labelen valt én graag in stinkende potjes roert. Het moet schuren en wringen bij Dautzenberg. En dat deed het in romans als Samaritaan (2011) en Extra tijd (2012) of in zijn laatste verhalenbundel En dan komen de foto's (2014). Ook tijdens het lezen van zijn nieuwe roman Wie zoet is, begin je wel eens ongemakkkelijk op je stoel te schuiven.

Dautzenberg speelt in Wie zoet is een enerverend spel met waarheid en leugen, in een verhaal met een ingenieuze structuur. Aanvankelijk volgen we een man die Nederland doorkruist en daar diepte-interviews afneemt met hulp-sinterklazen.

Daarbij legt hij een ongezonde nieuwsgierigheid aan de dag en schuwt hij de tendentieuze vragen niet over hun seksuele intenties met kinderen. Vervolgens plaatst hij de gesprekken op zijn blog. Pedojage…Lees verder

In de zak van Sinterklaas

Een pedofielenjager zit Sinterklaas op de hielen, in de nieuwe roman van meesterprovocateur A.H.J. Dautzenberg.

A.H.J. Dautzenberg is de Nederlandse Dave Eggers. Ik weet het, de uitgever doet nu een dansje, en op de kaft van de volgende Dautzenberg zal staan dat hij de Nederlandse Dave Eggers is. Terwijl ik dat niet uitsluitend positief bedoel.

Ja, Dave Eggers heeft een neus voor actuele onderwerpen. Facebook en privacy in De cirkel. Het einde van de grote verhalen en de slinkende macht van de VS in Uw vaderen, waar zijn zij? En de profeten, leven zij voor eeuwig?. Telkens voer voor discussie. Maar hij schrijft zo slecht. Het leest vlot weg, maar dat bewijst niets. Een zak chips is ook snel leeggegeten.

Idem bij Dautzenberg, meesterprovocateur, mythomaan en zo nu en dan ook schrijver. In Wie zoet is gaat hij aan de haal met Sinterklaas - het hoeft niet altijd Zwarte Piet te zijn die de aandacht krijgt - en wie Dautzenbergs dada's een beetje kent, weet meteen: pedofilie. Welke van de mannen die zich begin december in een tabberd hijsen en door een dik boek bladeren, heeft zijn han…Lees verder

Een man interviewt mannen die voor Sinterklaas spelen en zet de interviews op een blog. In eerste instantie houdt de vragensteller het algemeen, maar de reacties van zijn gesprekspartner maken hem geïrriteerd, opgewonden en agressief. Hij stuurt het gesprek al snel naar een bepaald onderwerp: pedofilie. Hij zoekt naar de persoon die voor hem de juiste, verontrustende antwoorden geeft. Na een zestal gesprekken heeft hij eindelijk beet. De man waar hij naar op zoek is, blijkt erg veel op hemzelf te lijken. Net als in voorgaand werk is de auteur (1967) ook in dit boek provocerend. Een hoofdpersoon die in een andere wereld leeft met gedachten die gewelddadig en beladen met seksualiteit zijn. Hij draagt een last uit het verleden waar hij niet mee om weet te gaan en gaat over tot krankzinnige acties. De grens tussen goed en fout, waarheid en fictie is tot aan het einde schimmig. Sterke, spannende opbouw en actueel thema. De wereld van een psychiatrische patiënt wordt realiteit door de intie…Lees verder

Over A.H.J. Dautzenberg

Antonius Hedwig Jozef (Anton) Dautzenberg (Heerlen, 13 december 1967), meestal A.H.J. Dautzenberg genoemd, is een Nederlandse schrijver.

Literatuur

Dautzenberg publiceerde in 2010 de absurdistische verhalenbundel Vogels met zwarte poten kun je niet vreten en in 2011 Samaritaan, over de keuze om bij leven een nier ter donatie af te staan aan een onbekende en de reacties daarop. Dautzenberg vertelde in 2014 in het VPRO-programma Nooit Meer Slapen dat hij deze nierdonatie had verzonnen. In 2016 bleek dat Dautzenberg tijdens het VPRO-programma met de waarheid speelde, en wel degelijk een nier heeft afgestaan. Eerder verschenen een aantal titels onder het pseudoniem Troy Titane.

Dautzenbergs werk valt geregeld in de prijzen en is opgenomen in diverse bloemlezingen. Zo werd Samaritaan in 2013 opgenomen in de lijst van de beste 50 boeken van de afgelopen 5 jaar die NRC Handelsblad…Lees verder op Wikipedia