Amos Oz
Hebreeuws
Oto hajam
Amsterdam: Meulenhoff, 2000
203 p.
90-290-6541-9

Liefde, dood en eenzaamheid zijn alomtegenwoordig in de menigvuldige korte hoofdstukjes -- bedachtzaam verhalende fragmentjes of melancholische poëzie -- waaruit zich een verhaal aaneenrijgt dat de lezer stap voor stap dient binnen te dringen. Een verhaal over gewone mensen, over "de dingen die niet overgaan", een verhaal dat zich niet meteen overlevert, maar door de lezer aandachtig mee geconstrueerd moet worden. Het verhaal speelt zich af in Bat Jam, een badplaats bij Tel Aviv, waar Albert Danon woont, een al wat oudere, saaie belastingadviseur, wiens vrouw pas is overleden aan kanker. Hun zoon Rigo trekt door Tibet en Indië op zoek naar verlichting, vooral echter op zoek naar zijn overleden moeder, door wie hij zich verlaten en verraden voelt. De driehoek van hun verhouding wordt verder opgevuld door Dita, het vriendinnetje van Rigo, Gigi, haar macho-aanbidder, Bettine, een vriendin van Albert, en door de auteur zelf, die in zijn eigen verhaal binnenbreekt. Hij associeert zijn eige…Lees verder
Na ooit met 'Black Box' een brievenroman te hebben geschreven, gebruikt de Israëlische schrijver Amos Oz (1939) in deze roman de onconventionele versvorm. 'Jevgeni Onegin' van Poesjkin is het bekendste voorbeeld in dit genre. In 'Dezelfde zee' gaat het om vrije verzen van uiteenlopende lengte, afgewisseld met proza(-gedichten). De deels autobiografische roman, spelend in Bat Yam bij Tel-Aviv, draait om de overleden Nadia. Haar zachtmoedige man heeft evenals de verwijtende zoon problemen met haar heengaan. Deze zoon, Rico, trekt op zoek naar antwoorden door verre landen. Zijn vriendin Dika trekt tijdelijk bij zijn vader in. En dan is daar nog de schrijver, al zestig, nog steeds vechtend met de zelfmoord van zijn moeder. Hij communiceert met zijn romanpersonages, verstopt zich in Arad. Verlating, verlangen, onvermogen, berusting zijn de thema's in deze sterk poëtisch geschreven roman. Het boek sluit qua thematiek aan bij eerder werk. De romanpersonages zijn trefzeker getekend. Oz toont…Lees verder

Over Amos Oz

CC BY 3.0 - Foto van/door Michiel Hendryckx

Amos Oz, geboren als Amos Klausner, (Jeruzalem, 4 mei 1939 – Tel Aviv, 28 december 2018) was een Israëlisch schrijver, journalist, essayist en intellectueel.

Amos Oz werd in 1939 als Amos Klausner geboren in Jeruzalem en woonde als enig kind met zijn literair geïnteresseerde, meertalige ouders in een kleine woning in Kerem Avraham, een joodse wijk buiten de oude stad. Zijn ouders waren in de jaren '30 naar het Britse Mandaatgebied Palestina geëmigreerd vanuit Litouwen en het huidige Oekraïne en ontkwamen zo aan de holocaust.

Op zijn veertiende, twee jaar na de zelfmoord van zijn zwaar depressieve moeder, verliet de jonge Klausner het ouderlijk huis en vestigde zich in de sinds 1905 bestaande kibboets Hulda in het midden van Israël. Alhoewel zijn ouders rechtse, niet-religieuze Zionisten waren en een broer van zijn grootvader zelfs presidentskandidaat was tegen de socialist Chaim Weizm…Lees verder op Wikipedia