THE, Romans, theater
De sprong : vijf monologen
Anna Enquist
Amsterdam: De Arbeiderspers, 2003
112 p.
90-295-1563-5

In deze vijf korte monologen, die oorspronkelijk voor toneel zijn geschreven, komen vijf zeer uiteenlopende personages aan het woord. Alma Mahler, de vrouw van componist Mahler, moet bijvoorbeeld kiezen met wie ze haar leven verder door wil brengen: haar echtgenoot of haar minnaar. In een andere monoloog proberen twee jongverliefden elkaar te vinden tijdens de bombardementen op Rotterdam ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. En de de jonge, hedendaagse Sara probeert uit te zoeken wat ze nu eigenlijk wil gaan doen met haar leven. De overeenkomst tussen de verhalen is dat ze alle vijf een beeld geven van hoe mensen tot belangrijke beslissingen komen. Kun je je eigen leven bepalen of speelt het (nood)lot ook een rol ? Enquist kan met veel gevoel en psychologisch inzicht schrijven en laat hier zien dat ze ook met historische figuren en feiten prachtige fictie kan schrijven. Paperback; duidelijke druk.

Over Anna Enquist

CC BY 3.0 - Foto van/door Librairie Mollat

Anna Enquist (Amsterdam, 19 juli 1945) is het pseudoniem van de Nederlandse schrijfster en dichteres Christa Widlund-Broer. Ze is psychoanalytica en debuteerde in 1991 met de poëziebundel Soldatenliederen. Met haar eerste roman Het Meesterstuk (1994) vestigde ze meteen haar naam als schrijfster.

Veel romans en bundels van Anna Enquist zijn ook uitgebracht als E-boek, grootletterboek of Luisterboek (voorgelezen door Enquist zelf) of Daisy-luisterboek, en daarnaast in diverse talen vertaald.

Christa Broer groeide op in Delft en studeerde na het gymnasium-A klinische psychologie in Leiden; vervolgens studeerde ze piano aan het Koninklijk Conservatorium (Den Haag), met bijvak cello. Daarna doceerde ze psychologie in Amsterdam en begon begin jaren 80 aan een gespecialiseerde opleiding psychoanalyse. In 1987 begon ze haar werk als psychoanalytica en stopte ze met haar muzikale carrière. Tegelijker…Lees verder op Wikipedia