Op historische gegevens gebaseerd relaas van de levens van twee Afrikaanse prinsen die in 1837 naar Nederland werden ontvoerd.
De zwarte met het witte hart
Arthur Japin
Vianen: ECI, 1997
389 p.
9051082460 9789051082463

In 1837 worden Kwasi en Kwame, twee Afrikaanse prinsjes, aan koning Willem I van Nederland geschonken. De kinderen dienen als onderpand voor een illegale slavenhandel van de Nederlandse regering. In Delft worden de zwarte jongens als Hollanders opgevoed. Ver van hun ouders en hun volk verleren ze hun taal en gebruiken. Ze worden als bezienswaardigheid geïntroduceerd aan het Haagse hof, waar ze bevriend raken met prinses Sophie. De jongens blijken twee verschillende naturen, want terwijl de ene een echte Nederlander wil worden, vecht de ander om zijn Afrikaanse identiteit te behouden. Toch wordt de ontworteling en de cultuurschok hun uiteindelijk allebei noodlottig.

Deze historische feiten vormen de achtergrond van wat een geslaagde kruising tussen een historische en psychologische roman kan worden genoemd. Indringend beschrijft Arthur Japin de levensloop van de twee jongens tegen de achtergrond van de 19de eeuw. Met een rijk palet van impressionistische toetsen schetst hij het …Lees verder
Na Japins krachtige debuut met 'Magonische verhalen' een magistrale en onthutsende historische roman, gereconstrueerd uit officiële en privédocumenten. In 1837 werden twee Afrikaanse prinsjes door de Nederlandse regering als onderpand in een illegale handelstransactie naar Nederland gevoerd en hier opgevoed. De ene prins past zich aan, wordt als een Nederlander, de ander probeert zijn Afrikaanse identiteit te behouden. Maar beiden gaan eraan ten gronde. Een van hen, prins Kwasi, vertelt in 1900 in flash-backvorm tijdens het schrijven aan zijn dagboek op Java hun beider trieste levensgeschiedenis. Hoogtepunt is zijn ontmoeting met hun 'ontvoerder', die de oorzaak van hun ondergang uit gewetenswroeging onderzocht. De prinsen bleken het slachtoffer van de toentertijd heersende opvatting dat het bestuur in Indië gebaseerd diende te zijn op de morele en intellectuele superioriteit van het blanke ras over het bruine. Deze boeiende, ontroerende, soms wrange roman is een indrukwekkende verbee…Lees verder

Over Arthur Japin

Arthur Valentijn Japin (Haarlem, 26 juli 1956) is een Nederlandse acteur en schrijver. In 2004 kreeg hij de Libris Literatuur Prijs voor zijn roman Een schitterend gebrek en in 2006 schreef hij met De grote wereld het boekenweekgeschenk met een recordoplage van 813.000 exemplaren. Zijn verhalen hebben veelal een autobiografische of historische kern.

Jeugd

Japin wilde in zijn kindertijd zo nu en dan iemand anders zijn. Zijn vader (Bert Japin) was onder meer toneelrecensent. De liefde voor het toneel zat er al vroeg in. Hij werd gepest en zowel geestelijk als lichamelijk mishandeld en hij bevond zich in een isolement. Zijn vader pleegde zelfmoord toen Japin dertien jaar was. Het pesten ging door tot hij zestien werd. Het scheppen van een fantasiewereld, de vlucht uit de realiteit, was een middel om te overleven.

Na de middelbare school koos hij ervoor om van het ‘nu e…Lees verder op Wikipedia