Arturo Pérez-Reverte
Spaans
La carta esférica
Baarn: De Fontein, 2002
510 p.
90-261-1859-7

De internationaal geprezen Pérez-Reverte, auteur van spannende bestsellers als Het paneel van Vlaanderen, De club Dumas en Het trommelvel, heeft met zijn nieuwste avontuurlijke thriller niet bepaald zijn beste werkstuk afgeleverd, maar het is best mogelijk dat zijn trouwe fans hem ook op 'halve kracht' zullen waarderen.

Aan avontuur ontbreekt het alvast niet. Coy, een berooide, melancholieke zeeman met een bodemloos verlangen naar gin-tonic, mooie vrouwen en avontuur, is na een beroepsfout als stuurman, voor twee jaar op non-actief gesteld. Sindsdien zwalkt hij stuurloos en doelloos rond op het Spaanse vasteland. De zee en het maritieme gebeuren blijven hem evenwel als een magneet aantrekken, en zo raakt hij verzeild op een maritieme veiling in Barcelona, waar hij in de ban raakt van een mooie, mysterieuze vrouw die voor een aardig bedrag een oude zeekaart koopt. Tänger Soto, de dame in kwestie, werkt in het Scheepsvaartmuseum in Madrid en heeft één grote o…Lees verder
Een geschorste zeeman raakt op een nautische veiling in de ban van de hoogste bieder op een oude zeekaart, een mysterieuze dame. De gentleman wordt in hem wakker als ze door haar obsessie, het vinden van een scheepswrak, in moeilijkheden lijkt te komen. De Spaanse schrijver (1951) was oorlogsjournalist voor hij zich als schrijver van ouderwets spannende boeken vestigde. Zijn romans zijn al bij voorbaat bestsellers. Enkele titels zijn 'Het paneel van Vlaanderen' en 'De zon van Breda'. Veel van zijn werk is vertaald en bekroond. Ook deze roman weet te boeien. De zoektocht naar de 'Dei Gloria' is niet alleen nautisch geloofwaardig. De liefdesgeschiedenis waarin de kwetsbare dame iedereen bedriegt om er met de schat vandoor te gaan, is een parel. Als je daarbij de echo's van giganten uit jazz en (schat)eiland-literatuur voegt als Parker en Stevenson is het duidelijk dat dit boek veel lezers zal aanspreken. De vertaling van Schalekamp leest vlot, alleen de scheldwoorden doen wat kunstmatig…Lees verder

Over Arturo Pérez-Reverte

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Edward the Confessor

Arturo Pérez-Reverte (Cartagena, 25 november 1951) is een Spaans schrijver van (literaire-, vaak historische) avonturen- en misdaadromans.

Leven en werk

Pérez-Reverte was aanvankelijk journalist en (oorlogs)correspondent in meerdere Afrikaanse landen, voor dagblad "Pueblo" en de Spaanse televisie. Sinds 1991 schrijft hij columns voor de weekbijlage "El Semanal", die maandelijks in grote oplage bij meerdere kranten verschijnt. Eind jaren tachtig begon hij ook romans te schrijven. Inmiddels is hij een van de meest vertaalde Spaanse schrijvers wereldwijd.

Het bekendste werk van Pérez-Reverte is De club Dumas (1993), een literaire thriller over Lucas Corso, een handelaar in zeldzame boeken die op zekere dag op een manuscript stuit van Alexandre Dumas' De drie musketiers en een ander mysterieus boek waarvan hij de authenticiteit moet aantonen; het is het startschot voor een avontuurlijke en sin…Lees verder op Wikipedia