Gebundelde reisverhalen over het leven, de kunst, het landschap en de natuur in Japan door een auteur die gefascineerd is door Japan en reizen.
Japan
Cees Nooteboom
Amsterdam: De Bezige Bij, © 2019
180 p.
9789403162003 (paperback)

Bundel met oudere (meeste vóór 2000) en eerder in andere bundels verschenen literaire (reis)verhalen. De gemene deler is Japan, het kan dus ook een bespiegeling van een Japanse tentoonstelling ergens in Europa zijn. De auteur heeft een scherp oog voor het bijzondere van de plaatsen die hij bezoekt en is zeer nieuwsgierig, wat zou hij graag de dubbele betekenis van de Japanse tekens ‘als een Japanner’ begrijpen. Het heden – zoals een bezoek aan de Keizerlijke tuinen – leidt meestal tot een historische verhandeling. Toeristen zoeken vaak een cliché Japan. Met deze auteur reis je echter, per vliegtuig, per trein, door een wirwar van metro- en treinverbindingen en per bus naar afgelegen plekken. Je loopt moeizaam over begroeide paden en voelt als lezer perfect de sfeer van deze kleine ervaringen aan. Jammer is wel dat Japan ook in deze bundel vaak toch nog, eenzijdig, als exotisch wordt voorgesteld, misschien komt dit door de ouderdom van de verhalen of de ervaringen waar de auteur naar o…Lees verder

Over Cees Nooteboom

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Hpschaefer www.reserv-art.de

Cornelis Johannes Jacobus Maria (Cees, spreek uit als "sees") Nooteboom (Den Haag, 31 juli 1933) is een Nederlandse schrijver van voornamelijk romans, poëzie en reisverslagen.

De Hagenaar Nooteboom werd op school vaak als 'lastpak' weggestuurd, en zou op niet minder dan vier middelbare scholen hebben schoolgegaan. Na de dood van zijn vader bij het bombardement op het Bezuidenhout in 1945 werd hij door zijn stiefvader op kostscholen gestuurd: een franciscaner klooster in Venray en het Augustinianum in Eindhoven, maar hij maakte zijn middelbare school af aan een avondgymnasium te Utrecht.

Hij begon met werken in 1951 bij een bank in Hilversum, maar zwierf vanaf 1953 door Europa, nadat hij was afgekeurd voor zijn dienstplicht in het leger omdat hij 'te mager' zou zijn. Tijdens zijn reis schreef hij het eerste hoofdstuk van zijn debuutroman Philip en de anderen. In Parijs leerde hij Philip Mec…Lees verder op Wikipedia