Licht overal : gedichten
Cees Nooteboom
1
Amsterdam: De Bezige Bij, 2012 | Andere uitgaves
94 p.
9789023474685 (hardback)

Hoe poëzie eruit moet zien? Dat doet er niet zo toe voor Cees Nooteboom. In zijn nieuwe bundel, Licht overal, neemt hij maar liefst twee gedichten op waarin hij betoogt dat alles kan en alles mag: ‘Er zijn geen wetten’, heet het in ‘Gedicht’ en in het slotvers, ‘Poste restante’: ‘O, alles is goed’. Voor Nooteboom is het gedicht — een woord dat hier opvallend vaak opduikt als metafoor voor vrijheid — een vrijplaats. Je kan er rustig nadenken en vrijuit associëren, dromen en filosoferen. En dat is wat Nooteboom, eerder een denker dan een dichter, doet. Hij schrijft voornamelijk parlando, zijn beelden, als hij er al gebruikt, zijn conventioneel (‘vloeibaar glas’ voor water bijvoorbeeld), en stijlbloempjes hoef je niet te verwachten (de enjambementen zijn soms zelfs knullig). Nee, voor Nooteboom gaat het daar allemaal niet om in poëzie. Hij gebruikt het genre voor meditatieve bespiegelingen.
De titelcyclus, die voornamelijk bestaat uit verzen die geschreven werden bij beeldend…Lees verder
De poëzie van Nooteboom weerspiegelt zijn grondhouding in het leven. Hij is een belever van tijd en plaats, van het verstrijken ook van die beide, zoals een reiziger betaamt. Maar hij is ook een stilstaander, een dichter die het voorbijgaan wil stoppen, liefst met een gedicht. Ook is hij naast de sensibele landschapsschilder een minstens zo empathische portretteur, vooral van bevriende schrijvers en dichters, of ze nu dood zijn (gegaan) of nog leven en bij voorbeeld zeventig worden. Hij is de kunstliefhebber die in zijn poëzie zich dikwijls van kunstwerken, ook foto’s, bedient. En in al die hoedanigheden is hij weliswaar een Nederlandse dichter, maar de hele (kunst)wereld is zijn domein. De bundel begint met een hommage aan zijn vriend Hugo Claus, die ook tegen het eind prachtig wordt herdacht. De afdeling 'Ontmoetingen' laat zien met hoeveel hartstocht Nooteboom zich opstelt tegenover een reeks zeer verschillende dichters en schrijvers: Juarros, Wittgenstein, Hesiodes, Meng Chao, She…Lees verder

Over Cees Nooteboom

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Hpschaefer www.reserv-art.de

Cornelis Johannes Jacobus Maria (Cees, spreek uit als "sees") Nooteboom (Den Haag, 31 juli 1933) is een Nederlandse schrijver van voornamelijk romans, poëzie en reisverslagen.

De Hagenaar Nooteboom werd op school vaak als 'lastpak' weggestuurd, en zou op niet minder dan vier middelbare scholen hebben schoolgegaan. Na de dood van zijn vader bij het bombardement op het Bezuidenhout in 1945 werd hij door zijn stiefvader op kostscholen gestuurd: een franciscaner klooster in Venray en het Augustinianum in Eindhoven, maar hij maakte zijn middelbare school af aan een avondgymnasium te Utrecht.

Hij begon met werken in 1951 bij een bank in Hilversum, maar zwierf vanaf 1953 door Europa, nadat hij was afgekeurd voor zijn dienstplicht in het leger omdat hij 'te mager' zou zijn. Tijdens zijn reis schreef hij het eerste hoofdstuk van zijn debuutroman Philip en de anderen. In Parijs leerde hij Philip Mec…Lees verder op Wikipedia