Ontwikkelingsromans
Paradijs verloren
Cees Nooteboom
Amsterdam: Atlas, 2004
156 p.
90-450-0509-3

Paradijs verloren is een mooi geschreven en fijn geconstrueerde novelle. Alleen jammer dat de schrijver zo nodig ook nog de metafictietour opmoest. In de proloog is het al meteen raak en observeert de schrijver een medepassagierster die een boek leest, waarvan hij de titel net niet kan onderscheiden. Maar hij weet het wel: "Het is dit boek, een boek waaruit ze verdwijnt, samen met mij." In de epiloog treffen ze elkaar weer; deze keer niet in het vliegtuig maar in de trein. Ze heeft hetzelfde boek bij als toen, nu wel herkenbaar voor de nieuwsgierige ogen van de schrijver: Paradijs verloren, de Nederlandse vertaling van John Miltons grootse 17e-eeuwse poëtische epos over de zondeval, Paradise lost. Het metagesprek dat dan plaatsvindt, bespaar ik u, al levert het af en toe wel een leuke uitspraak op; van haar bv.: "Heeft u weleens nagedacht over degene die het paradijs bedacht heeft? Een plek zonder misverstanden? De mateloze verveling die daar moet heersen kan alleen maar…Lees verder
Aan de lange lijst van titels in diverse genres heeft de veel gelauwerde auteur nu deze kleine roman toegevoegd. Een roman met een grote titel, nl. met een verwijzing naar de klassieker Paradise Lost van Milton. De intertekstualiteit beperkt zich niet tot de titel, het hele verhaal is doordrenkt van directe (o.a. citaten) en indirecte verwijzingen naar dit boek - overigens ook naar andere werken uit de wereldliteratuur. Ondanks deze zwaarwichtigheid leest het boek vlot. Het is opgebouwd uit twee verhalen die eerst op zichzelf lijken te staan, maar uiteindelijk toch samenvallen. De hoofdpersoon van het eerste verhaal is gefascineerd door engelen. Na een traumatische ervaring trekt zij de wereld over en speelt ze een engelenrol in een groot straattheater in Australië. De hoofdpersoon van het tweede verhaal ontmoet haar tijdens dit festival en wordt verliefd op haar, maar hun liefde is gedoemd, want “engelen horen niet bij mensen”. Dit engelachtige gegeven, de onalledaagse personages, ee…Lees verder

Over Cees Nooteboom

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Hpschaefer www.reserv-art.de

Cornelis Johannes Jacobus Maria (Cees, spreek uit als "sees") Nooteboom (Den Haag, 31 juli 1933) is een Nederlandse schrijver van voornamelijk romans, poëzie en reisverslagen.

De Hagenaar Nooteboom werd op school vaak als 'lastpak' weggestuurd, en zou op niet minder dan vier middelbare scholen hebben schoolgegaan. Na de dood van zijn vader bij het bombardement op het Bezuidenhout in 1945 werd hij door zijn stiefvader op kostscholen gestuurd: een franciscaner klooster in Venray en het Augustinianum in Eindhoven, maar hij maakte zijn middelbare school af aan een avondgymnasium te Utrecht.

Hij begon met werken in 1951 bij een bank in Hilversum, maar zwierf vanaf 1953 door Europa, nadat hij was afgekeurd voor zijn dienstplicht in het leger omdat hij 'te mager' zou zijn. Tijdens zijn reis schreef hij het eerste hoofdstuk van zijn debuutroman Philip en de anderen. In Parijs leerde hij Philip Mec…Lees verder op Wikipedia