Christophe Vekeman
Utrecht: De Arbeiderspers, 2013
189 p.
9789029588539 (paperback)

Een nachtmerrie genaamd Abraham

De inwoners van het plaatsje Abraham beleven de ene moord na de andere. Wat is er aan de hand, in Marie, de nieuwe Christophe Vekeman?

Het is allicht omdat Christophe Vekeman meermaals zijn liefde voor countrymuziek heeft beleden, dat ik het plaatsje Abraham ergens in het Amerikaanse Zuiden situeer. Vekeman zelf geeft niet prijs waar zijn nieuwe roman,Marie, zich precies afspeelt. Abraham is een vergeten vlek op de kaart, vlak naast een moeras, waar de baas van café Jimmie Rodgers tegelijk burgemeester is en de plaatselijke politiemacht bestiert.

Die burgemeester, Steven Blanker, heeft last van chronische buikpijn, maar in plaats van een dokter op te zoeken, laat hij die pijn zijn humeur verder vergallen. Al heel lang loopt hij rond met plannen om zijn vrouw Anita te begraven, 'zij het dan niet op het kerkhof'. De buikpijn wordt erger, Blankers 'lontje alsmaar korter' en het gevaar voor Anita groter. Maar daar blijft het niet bij. In Abraham gaan tal van slachtoffers vallen, en niet alleen door Blankers hand.

Vroeg ik me zojuist af waar Abraham zich bevindt? Dat doet niet terzake. De vraag is veeleer w…Lees verder

Marie - Christophe Vekeman

Abraham is een onbestemd dorpje, ergens in een moeras, met een inwoner of driehonderd, een getal dat zienderogen slinkt aangezien de immer door buikpijn geplaagde burgemeester Steven Blanker er flink met de bezem door gaat. Vrouw Anita - een gezicht als een koekenpan - is de eerste die gaat, gevolgd door de immer in zijn broek frunnikende zoon Karla, en dat is nog maar het begin. Marie is een heus bloodfest dat, hoe gek dat ook moge klinken, een ode aan de liefde en het geluk wil zijn: het slachten wordt uiteindelijk gestopt door een man die uit is op wraak nadat hem het kosmische onrecht is aangedaan dat zijn geliefde veel te vroeg is gestorven. Aanvankelijk erger je je nog wel eens aan Vekemans typische stijl, die lijkt op het opendraaien van een brandslang in een afgesloten kelder, maar doordat hij met zo veel schwung en pikzwarte humor vertelt, gaat dat alleen maar in zijn voordeel spelen. Z onder twijfel zijn beste boek tot op heden, eentje dat een mens confronteert met zijn…Lees verder
Als auteur lijkt Christophe Vekeman soms op het schizofrene samengaan van een vlotte verteller en een slordige stilist. Dat is in Marie, zijn tiende boek, niet anders. De plot is opgebouwd rond de herinneringen aan een twee jaar durende liefdesgeschiedenis omtrent de Marie van de titel, maar minstens evenveel aandacht gaat uit naar de nevenpersonages die kleurrijk worden geschetst tegen de achtergrond van het afgelegen plaatsje Abraham. De meeste aandacht gaat evenwel naar de ik-verteller, die met zijn snijdende commentaar op alles en iedereen het hele gebeuren domineert. Vekemans probeert in Abraham een enigszins gesloten en eigenzinnig universum te creëren. Maar dat lukt niet helemaal. Enerzijds is er de vlotte verteller die het verhaal los uit de pols vertelt. Die vlotheid wordt nog versterkt door het ik-perspectief van de verteller. Maar tegelijk saboteert Vekeman die stem ook ongewild door zijn stilistische slordigheid. Enerzijds vervalt hij te vaak in banaliteiten: voor d…Lees verder
Nieuwe roman van de Vlaamse schrijver, dichter en performer (1972). De protagonist van deze roman, geschreven vanuit het perspectief van een alwetende verteller, is burgemeester van een abstract gesitueerd, vergeten stadje en tegelijk politiechef en barhouder. Overmand door onbepaalde gevoelens van wraak en mensverachting vermoordt hij zijn vrouw en een van zijn kinderen, een collega agent en diens echtgenote. De gruwelijke handelingen zijn vanuit grote distantie beschreven en komen hierdoor mechanisch en gedetermineerd over. Morele vragen worden niet gesteld. Het is de sfeer die we kennen uit films van Quentin Tarantino. Een stilistisch sterk boek met een absurdistisch plot, karakters als uit een cartoon en een zwart-wit opbouw die we kennen uit slapsticks. Normale druk.

Over Christophe Vekeman

Christophe Vekeman (Temse, 30 december 1972) is een Belgische schrijver, dichter en performer. Tot nog toe publiceerde hij verscheidene romans, een verhalenbundel, een essaybundel, een novelle, een biografie en twee gedichtenbundels. Zijn werk verschijnt bij uitgeverij Arbeiderspers.

Vekeman studeerde psychologie aan de Universiteit Gent. Hij debuteerde in 1999 met Alle mussen zullen sterven, en in 2001 verscheen Vekemans eerste column in de Vlaamse krant De Morgen. De krant brengt sindsdien regelmatig zijn bijdragen, en het merendeel van de stukken opgenomen in zijn werk Leven is werk verschenen eerder in De Morgen.

Samen met Herman Brusselmans verzorgde hij in de jaren 2011 tot 2013 een autorubriek in het weekendmagazine van De Morgen. Sinds september 2013 bespreekt Vekeman wekelijks een boek in het programma Pompidou op de Vlaamse radiozender Klara. Voor zijn werk als …Lees verder op Wikipedia