1
Amsterdam: De Bezige Bij, 2015
62 p.
9789023496328 (paperback)

'Tribuutreis' naar Auschwitz

HOMMAGE. Daan Heerma van Voss verrast met een subtiel eerbetoon aan zijn peetvader en naamgever, wiens beide ouders omkwamen in Auschwitz.

Van de schrijvers die de entourage van Das Magazin bevolken, is Daan Heerma van Voss (29) ongetwijfeld de productiefste. Hij schrijft in een verschroeiend tempo, wat resulteert in alomtegenwoordigheid in dag- en weekblad. Na zijn wisselend ontvangen Het land 32 staat er voor begin 2016 trouwens alweer een nieuwe roman aangekondigd: De laatste oorlog. En vanaf morgen ligt het sober ogende Een verlate reis in de boekhandel.

Er valt niet meteen een genre te kleven op dit delicate geschrift. Maar onmiskenbaar is het een tedere, integere en toch ook droogkomische hommage aan zijn peetvader en naamgever Daan de Jong (1942-2014), wiens beide ouders in Auschwitz omkwamen.

Daan was de neef van de vermaarde Nederlandse historicus Loe de Jong, 'die de Tweede Wereldoorlog tot zijn academische obsessie maakte' maar geen raad wist met het trauma van zijn familielid. De Jong duikelde regelmatig binnen bij het gezin Heerma van Voss, als 'een patroonheilige'. Hij was 'een alomtegenwoo…Lees verder

Schrijver Heerma van Voss verhaalt in dit boekje over zijn peetvader/familievriend Daan de Jong, zoon van de vermoorde broer van nationaal historicus Loe de Jong, en over zijn reis, met de weduwe van Harry Mulisch, naar Auschwitz op 27 januari 2015, zeventig jaar na de bevrijding van het kamp. Maar zoals wel meer bij jonge schrijvers gaat het vooral over de auteur zelf. Dat leidt tot enig gekoketteer met zijn eigen leven en het feit dat hij vóór Daan de Jong, mét Frieda Mulisch, náár Auschwitz gaat. Het leidt ook tot de in het verleden al veel gemaakte clichés van het aanzetten van de absurditeit van het vernietigingskamp. Ze rijden in een taxi erheen (treinen), onderweg komen ze fastfood-restaurants tegen (honger), fabrieksschoorstenen roken onderweg (crematorium). En dit alles opgeschreven in een met fraaie zinnen gelardeerde élitaire schrijfstijl.

Over Daan Heerma van Voss

CC BY 4.0 - Foto van/door Vera de Kok

Daniel Jan (Daan) Heerma van Voss (Amsterdam, 20 januari 1986) is een Nederlandse schrijver en interviewer.

Familie

Heerma van Voss is de oudere broer van schrijver Thomas Heerma van Voss en zoon van oud-omroepbaas Arend Jan Heerma van Voss en hoogleraar sociologie Christien Brinkgreve. In oktober 2014 is een documentaire (Privéterrein, gemaakt door Pieter Verhoeff) over het schrijversgezin uitgezonden op de Nederlandse televisie. Hij is familie van industrieel en luchtvaartpionier Sybrand Heerma van Voss. In 2015 verscheen Ultimatum, een thriller die Heerma van Voss schreef met zijn broer Thomas Heerma van Voss.

Loopbaan

Heerma van Voss doorliep het Vossius Gymnasium in Amsterdam-Zuid. Van 2004 tot 2005 woonde hij in Italië. In 2009 bundelden Heerma van Voss en Daniël van der Meer hun in De Groene Amsterdammer gepubliceerde interviewreeks De Kloof. In 2010 ve…Lees verder op Wikipedia