Vlaanderen, Voetbal
De verveling van de keeper
Dimitri Verhulst 1972-
Amsterdam: Contact, 2002
125 p.
90-254-0250-X

In 2034 wint gastland Vlaanderen (ondertussen onafhankelijk, dat spreekt!) de Wereldbeker voetbal. In het uitverkochte Philip Dewinter-stadion (jawel!) in St.-Niklaas mist tegenstander Turkije de penalty die het alsnog langszij had kunnen brengen. De Vlaamse doelman, Zarcko Vandegeneugten, staat zelfs vreemd genoeg op het beslissende moment met zijn rug ostentatief naar de penaltystip gekeerd. Die Zarcko Vandegeneugten, de beste doelman aller tijden, is het hoofdpersonage in de satirische roman De verveling van de keeper van Dimitri Verhulst. In tegenstelling tot zijn debuut,De kamer hiernaast uit 1999, heeft de schrijver gekozen voor de wat ouderwetse, maar hier adequate vertelvorm met een alwetende verteller, maar in het laatste hoofdstuk weet hij ons verteltechnisch nog aardig te verrassen. De lezer wordt bovendien bij elk nieuw hoofdstuk omstandig gebrieft waarover hij nu weer te lezen zal krijgen en ook dat draagt bij tot het grappige karakter van de roman.

H…Lees verder
Het is het jaar 2034 en België speelt in de finale van het WK voetbal tegen Turkije in Gent. De Belgen zijn onverslaanbaar - de keeper is in alle wedstrijden niet éénmaal aan de bal geweest en verveelt zich rot ... Verhulst (1972) schetst een humoristisch relaas waarin hij elementen verwerkt van de Vlaamse 'boerenroman' (vergl. Streuvels) en van de picareske of schelmenroman (Uilenspiegel) in een voetbal-setting. Dat levert een uiterst onderhoudend verhaal op, goed en boeiend verteld met leuke vondsten en wendingen in een aantrekkelijke stijl en met bloemige Vlaamse beeldspraak. Door onderwerp, stijl en vertelwijze aantrekkelijk voor een breed publiek. Paperback; kleine druk.

Over Dimitri Verhulst

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Michiel Hendryckx

Dimitri Verhulst (Aalst, 2 oktober 1972) is een Belgische schrijver en dichter.

Bio- en bibliografie

De titel Assevrijdag uit 1992 is een eigen uitgave voor enkele vrienden en bekenden. Zijn officiële debuut was de verhalenbundel De kamer hiernaast (1999), die genomineerd werd voor de NRC-prijs. Hij publiceerde verhalen en gedichten in verschillende literaire tijdschriften, waaronder Nieuw Wereldtijdschrift, De Brakke Hond en het tijdschrift Underground, waarvan hij redacteur is.

In 2001 verscheen de roman Niets, niemand en redelijk stil, later dat jaar gevolgd door Liefde, tenzij anders vermeld. De roman De verveling van de keeper verscheen in 2002.

In 2003 publiceerde hij Problemski Hotel, dat vertaald werd in het Duits, Deens, Engels, Frans, Hebreeuws, Sloveens, Italiaans, Pools en Hongaars.

De roman De zeven laatste zinnen i…Lees verder op Wikipedia