88 p.
90-317-1761-4

Mijn bed is een boot Do van Ranst

Uitg. Altiora Averbode
88 blz.
11,95 euro.

Do van Ranst is een nog jong, maar beloftevol auteur. 'Mijn bed is een boot' is zijn derde boek en handelt over hoe Tijs en zijn moeder de dood van Tijs' vader leren verwerken, door zijn ongeval te herbeleven. Een wat beklijvender boek dan zijn vorige, 'Zeven zinnen en een zoen', waarin Dina voor een toneelstuk moet kussen met Martijn, de mooiste jongen van de school. Het debuut van van Ranst, 'Boomhuttentijd', was dan ook weer wat zwaarder op de hand met moeilijke thema's als homoseksualiteit en zelfmoord. Een auteur om te volgen, dus.(+11)

Tijs is een jongen van tien die moet wennen aan een nieuwe gezinssituatie nadat hij zijn vader verloor. Met de nieuwe vriend van zijn moeder kan Tijs het niet vinden en het kind dat ze van hem verwacht, is in zijn ogen een indringer. Op een avond maken Tijs en zijn moeder van het bed van Tijs een auto en tijdens de lange rit voeren de twee een diepgaand gesprek. Een gesprek dat verhelderend is, over nu en vroeger...

Do van Ranst heeft iets met toneel en dat merk je. Tijs en zijn moeder doen alsof en dankzij deze alsof-situatie slagen ze er voor het eerst in om met elkaar over hun verdriet te praten. De auteur is erin geslaagd om dit verdriet op een overtuigende en pakkende manier vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. De moeder van Tijs vindt dat de tijd gekomen is om van het verleden afscheid te nemen. Tijs wil zijn vader nog steeds redden en dat leidt tot een aantal harde confrontaties. De structuur van dit ikverhaal is knap. Elk hoofdstuk in het heden wordt afgewisse…Lees verder
Tijs vader is tijdens een boottocht verdronken. Hij mist zijn vader erg en verwijt zijn moeder, die zwanger is en gaat hertrouwen, dat zij zijn vader zo snel vergeten is. Tijdens een spel waarin Tijs bed de boot is waarop het ongeluk zich afspeelde, komen ze nader tot elkaar en legt zijn moeder uit dat haar liefde voor de vader van Tijs niet meer zo groot was, dat ze hem mist, maar dat ze ook gelukkig is met haar nieuwe leven. Ze vraagt Tijs een beetje ruimte te maken voor hun nieuwe leven, zonder dat hij zijn vader daarbij hoeft te vergeten. Een door de mengeling van spel, fantasie en werkelijkheid wat moeilijker en indirect verhaal over verdriet en gemis en het verwerken daarvan. Het is de vraag of kinderen zich daardoor in het verhaal zullen herkennen. Korte hoofdstukken en veel dialoog. Stevige kaft, helder wit papier, duidelijke letter. Minder aantrekkelijke omslagtekening in een wat ouderwets aandoende stijl met een moeder en een kind op een bed in zee. Vanaf ca. 10 jaar.

Over Do Van Ranst

Do Van Ranst (Dendermonde, 13 juli 1974) is een Vlaams auteur van kinder- en jeugdboeken, woonachtig in Hamme.

Van Ranst debuteerde in 1999 met Boomhuttentijd, een verhaal over zelfmoord, rouw en verdriet. Later volgde Zeven zinnen en een zoen, een speels verhaal over een jong meisje dat voor de eerste keer moet zoenen op de planken. Het succesrijke boek kreeg twee vervolgen: Een pruik en paarse lippen en Hoge hakken en een hoed.

Mijn bed is een boot gaat over een jongen die met zijn moeder de dood van zijn vader verwerkt. Een boek ook over thuiskomen en het verleden af en toe vergeten. In Mijn hondenjongen, dat bekroond werd door de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen, staat verliefdheid centraal.

Met zijn manuscript Mijn vader zegt dat we levens redden won Van Ranst de Prijs Knokke-Heist Beste Jeugdboek 2004. Het is een verhaal in een ongewoon decor over jonge …Lees verder op Wikipedia