Tegen de achtergrond van de New Yorkse society aan het einde van de 19e eeuw wordt een jonge, gescheiden vrouw verliefd op de man van haar nicht.
The age of innocence
Edith Wharton
New York: Penguin, 2006?
XXX, 330 p.
0-14-018970-X

Een jonge vrouw uit de Amerikaanse 'upper-class' is haar echtgenoot, een Poolse (?) graaf, wegens zijn wangedrag ontvlucht en wil in New York een nieuw leven beginnen. Haar situatie - omstreeks 1870 - wordt door haar geborneerde familie onmogelijk geoordeeld, waarbij komt dat een aangetrouwde neef in zijn bemiddelingsrol verstrikt raakt in haar charmes. De spanning in de romantische liefdesrelatie die dan ontstaat, wordt tot het eind toe hoog opgevoerd. Met deze roman verwierf de schrijfster in 1921 de Pulitzerprijs en wel om het gewaardeerde beeld dat zij van de Amerikaanse aristocratie gaf. Destijds was het niet zo duidelijk als nu dat Edith Wharton de hypocrisie en kleinhartigheid van deze categorie juist op superieure wijze verachtte en met verfijnde ironie aan de kaak stelde. Een boeiende zedenschildering die nog steeds zeer lezenswaard is. Opnieuw uitgegeven klassiek Amerikaans verhaal in een pocket-editie die iets langer is dan gewoonlijk; kleine druk. Geen introductie etc.

Over Edith Wharton

Edith Wharton, geboren Edith Newbold Jones (New York, 24 januari 1862 - Saint-Brice-sous-Forêt, 11 augustus 1937) was een Amerikaans schrijfster en architectonisch ontwerpster.

Wharton werd geboren in een aristocratische familie in New York, sinds 300 jaar met deze stad verbonden. Haar opvoeding draaide om perfect gedrag en publieke presentatie, een soort dwang waartegen ze de rest van haar leven zou vechten.

Als kind reeds was Wharton een ‘boekenverslindster’ en bedacht ook zelf verhalen die ze aan haar kindermeisje voorspeelde. In 1885 huwde ze de twaalf jaar oudere bankier ‘Teddy’ Wharton, zonder het geluk te vinden. Nadat ze erachter kwam dat hij geld uitgaf aan jonge vrouwen ‘vluchtte’ ze in 1908 naar Parijs, waar ze een verhouding had met journalist Morton Fullerton, de liefde van haar leven. Na drie jaar liep de relatie echter stuk. In 1913 scheidde ze uiteindelijk ook van Wharton. Vanaf die tijd r…Lees verder op Wikipedia