Een getrouwde vrouw heeft niet te klagen over mannelijke belangstelling, maar wat wil ze zelf?
Het verlangen naar een eiland
Els Moors
[Amsterdam]: Nieuw Amsterdam, 2008
219 p.
9789046803608

Els Moors (1976) kreeg voor Er hangt een hoge lucht boven ons (Nieuw Amsterdam, 2007) de C. Buddingh'-prijs 2006 en de Herman de Coninck Poëzieprijs 2007 voor het beste poëziedebuut. Haar prozadebuut, Het verlangen naar een eiland ligt stilistisch dicht tegen de gedichten aan. Het is een even geestige als tragische roman over een heftige hunkering naar liefde en een scepsis die elke liefde bij voorbaat ondermijnt.
Hoofdpersonage Alice Maris ? echo van Els Moors en alter ego van de schrijfster ? vertelt in de proloog dat haar moeder het gezin verliet toen ze zes was. Het meisje raakt sindsdien niet weg met haar verdriet, woede en angst: "Het enige wat ik vanaf die dag nog wilde, was normaal zijn. Zo normaal dat ik, als ik er de middelen voor had gekregen, een groteske karikatuur van mezelf had gemaakt." Alice weet niet hoe verdrietig te zijn. Ze probeert verschillende dingen uit, één ervan is alleen zijn. Onmacht zet haar aan te leren lezen en schrijven. Op een bezoekdag van…Lees verder
Na een veel geprezen dichtbundel debuteert deze Vlaamse schrijfster (1976) nu met een roman. Hoofdpersoon Alice (ik-figuur) hunkert naar liefde en ontmoet voortdurend mannen die seks met haar willen. Na het verlies van haar man Louis lijkt ze alleen nog maar onderweg te zijn. Mannen die haar hun liefde betuigen hoeft ze niet, mannen die niet verliefd op haar zijn, loopt ze hunkerend achterna. De talloze mannen hebben geen naam, maar worden aangeduid met typeringen als de man met veel oogwit, de ober, de organisator en de man die mensen verbrandt. De roman neemt de gedaante van een roadnovel aan zonder begin, midden en eind. Het verhaal is heel fysiek, niet alleen wat betreft seksuele handelingen, maar ook wordt er flink gekotst, gegeten, gesnotterd en gepoept. Bovendien bespreken de personages al deze dingen expliciet met elkaar. Het wordt al snel een beetje absurd, bijna surrealistisch. Moors’ schrijfstijl is dan ook niet zonder humor, zeer helder en direct. Helaas blijft het onduide…Lees verder

Over Els Moors

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Kritzolina

Els Moors (Poperinge, 16 juli 1976) is een Vlaams dichteres en prozaschrijfster.

Moors studeerde Germaanse filologie aan de Universiteit Gent. Daarna verhuisde ze naar Amsterdam en volgde de nieuwe opleiding Tekst en Beeld aan de Gerrit Rietveld Academie. Ze woont en werkt in Brussel.

Werk

In 2006 debuteert Moors met haar dichtbundel er hangt een hoge lucht boven ons bij de Nederlandse uitgeverij Nieuw Amsterdam. Hierin alterneert ze tussen zwaarte en lichtheid in toon en thematiek. Schijnbaar dagelijkse taferelen worden getransformeerd tot "een nieuwe werkelijkheid". In 2008 verschijnt haar eerste roman Het verlangen naar een eiland bij dezelfde uitgeverij en in 2010 met Vliegtijd drie verhalen en een brief. Haar tweede dichtbundel, Liederen van een kapseizend paard, verscheen in 2013 zowel bij Nieuw Amsterdam als bij de Vlaamse uitgeverij het balanseer.

Moors publiceerde eerder gedic…Lees verder op Wikipedia