Overtocht naar India
E.M. Forster
A passage to India
Amsterdam: Athenaeum-Polak en Van Gennep, 1985 | Andere uitgaves
345 p.
90-253-0566-0

Klassieke roman over het Britse rijk in India en vooral over de (on)mogelijkheid van vriendschap tussen de Indiërs en de heersende Britten. Mevrouw Moore is naar Chandrapore gekomen om haar zoon Ronny op te zoeken, en zij heeft Adela meegenomen, de vrouw met wie Ronny waarschijnlijk mee zal trouwen. Er zijn herhaaldelijk misverstanden die barrières opwerpen niet alleen tussen Indiër en Brit, maar ook tussen hindoe en moslim en tussen man en vrouw. Een van deze misverstanden leidt tot een door niemand gewenst bezoek aan de beroemde grotten van Malabar. Hier gebeurt iets vreemds - wat is niet duidelijk, maar Adela beweert dat haar gastheer, Dr. Aziz, haar heeft aangerand. Een rechtszaak volgt. Boeiende roman.

Over E.M. Forster

Edward Morgan Forster (Londen, 1 januari 1879 - Coventry, 7 juni 1970) was een Engels romanschrijver en essayist.

Zijn werk heeft als thematiek veelal de botsing tussen twee culturen en de onoverbrugbaarheid van de verschillen. Hij haalde inspiratie voor zijn romans uit de reizen die hij maakte naar Egypte, Duitsland en India. Zijn beroemdste roman is A Passage To India, een beschrijving van het leven in India onder Britse heerschappij. Het boek toont de vooroordelen die de Britten en Indiërs ten opzichte van elkaar hebben en de conflicten die daarvan het gevolg zijn.

In ander werk (A Room with a View en Howards End, dat wel als zijn beste werk wordt beschouwd) speelt het conflict tussen maatschappelijke klassen een grote rol. Forster zelf, die uit de gegoede burgerij voortkwam, voelde zich vooral aangetrokken tot jongens uit het arbeidersmilieu. Precies dit cultuurverschil komt ook ten tonele in het postuum in 1971 verschenen Maurice…Lees verder op Wikipedia