213 p.
Aantekening
Vervolg op De galerijflat
9789076270951 (paperback)

De stoffeerder uit Milaan

Thriller. Met zijn bizarre, felliniaanse moordverhalen licht Francesco Recami het deksel van menselijke obsessies.

Amadeo Consonni is een vreemde speurders. Hij werd bedacht door de Italiaanse schrijver Francesco Recami (61) die pas na zijn vijftigste misdaadromans begon te schrijven. Daarvoor had hij vooral jeugdboeken en berggidsen geschreven. De eerste twee uit de Consonni-reeks verschenen kort na elkaar. De galerijflat en Lijken in de kast spelen zich af tijdens twee opeenvolgende weken, het is goed ze in de juiste volgorde te lezen.

Consonni is weduwnaar en werkte als meubelmaker en stoffeerder. De galerijflat begint lieflijk met Consonni die de perfecte bompa speelt. Eén opvallend element siert zijn flat: een enorme boekenkast met mappen waarin Consonni knipsels van moordzaken bewaart. Zijn obsessie kan hij niet echt verklaren maar die is, zeker na de dood van zijn vrouw, exponentieel gegroeid. Vaak bezoekt hij de plaats van een moord en speelt hij de amateurdetective. In De galerijflat houdt de bizarre moord op een egyptoloog hem bezi…Lees verder

Lijken in de kast

Eerste zin. In het holst van de nacht viel er geen levende ziel te bekennen op de binnenplaats van de galerijflat, die in een vaalgele nevel lag verzonken.

Nu Amedeo Consonni een echte moord heeft opgelost, krijgt hij plots een vreemd presentje van een oude vriend. Die heeft in de fundamenten van zijn huis drie skeletten gevonden en levert die, in een hoekkast, af bij Consonni. Intussen gaat het leven in Consonni’s flatgebouw zijn ongewone gang. Een zure buurvrouw die lang niet zo invalide is als ze laat uitschijnen, houdt iedereen in de gaten. En dan zijn er nog de andere bewoners: Consonni’s opdringerige vriendin die er maar niet in slaagt een spannend verhaal te vertellen, een zuipende buurman met een plan, een andere buurman die dolverliefd wordt op een BMW… Wanneer Consonni ook nog voortdurend de skeletten moet verslepen, lijkt het bijna een deurenkomedie.

Het is duidelijk dat Francesco Recami aardig wat mosterd bij Simenon haalde: een niet al te vergezochte plot, een alwetende verteller, een scala aan eigenzinnige, licht hysterische, niet per se sympathieke personages plus ee…Lees verder

Amedeo Consonni woont in een galerijflat in Milaan. Als hobby heeft hij een enorm archief aangelegd van moorden die in Noord-Italië zijn gepleegd. Hij is beroemd geworden omdat hij een zaak heeft opgelost. Nu komt een vage kennis bij hem langs die in een holle ruimte drie skeletten heeft gevonden. Deze komt hij nu bij Consonni afleveren die vast beter weet wat hij er mee aan moet. Consonni gaat op onderzoek naar vermiste personen, terwijl om hen heen allerlei complicaties het leven al ingewikkeld genoeg maken, zoals de relatie met zijn dochter, een dure fles whisky, juffrouw Mattei-Ferri die iedereen in de gaten houdt, een gewelddadige buurman en een buurvrouw die haar eindeloos lange levensverhaal aan Consonni wil vertellen. Het ingewikkelde plot wordt steeds ingewikkelder door alles wat er gebeurt. Het knappe is dat uiteindelijk alle losse stukjes op hun plaats vallen en er ogenschijnlijk niets is veranderd. Het is een hoogst komisch verhaal met prachtige personages en dialogen, idi…Lees verder