2
Amsterdam: Prometheus, 2014
285 p.
9789044626643 (hardback)

Oprijzen uit de vlammen

De Noorse schrijver Gaute Heivoll gaat op zoek naar een pyromaan die dertig jaar geleden zijn geboortedorp teisterde. De parallellen tussen hun levens zijn opvallend. Alexander Van Caeneghem

In de lente van 1978 wordt een dorpje in het Zuid-Noorse Finsland geteisterd door een golf van brandstichtingen. Een pyromaan heeft het eerst gemunt op leegstaande schuren, maar verlegt zijn werkterrein naar bewoonde panden. Er is paniek, maar tussen twee branden in viert de lokale gemeenschap het doopsel van de pasgeboren Gaute Heivoll.

Dertig jaar later keert Gaute, een personage dat de naam van de schrijver draagt, terug naar het dorp om een boek te schrijven over de gebeurtenissen die zijn kindertijd hebben getekend. Hij huurt een kamer, praat met mensen en graaft zich een weg door archiefmateriaal, familiegeschiedenissen, herinneringen en verlangens. Dat boek isVoordat ik brand.

Het diepere verband tussen de twee periodes in het verhaal wortelt in de overtuiging dat schrijven de beste manier is om door te dringen tot het verleden. De focus ligt niet op de identiteit van de pyromaan, zijn modus operandi of de reactie van het dorp. Heivoll geeft zonder noemenswaardig…Lees verder

De auteur ontrafelt een waargebeurde geschiedenis uit 1978. In het Noorse dorpje Finsland, even buiten Kristiansand, steekt een pyromaan tussen 6 mei en 5 juni tien branden aan. De angst van dorpelingen groeit. Ze hebben weinig vertrouwen in politie en recherche en houden zelf wacht bij hun huizen. De Noorse schrijver (1978) was twee maanden oud toen de eerste brand uitbrak; op de dag van z'n doop stonden wachters buiten: het mocht niet gebeuren dat ook de kerk zou afbranden. De volgende dag was alles voorbij: de brandstichter werd ontmaskerd. Hoe verliep het leven van het jongetje dat toen gedoopt werd? Hij groeide op met herinneringen van ooggetuigen en zag de resten van de afgebrande gebouwen. Hij legt het verhaal van de pyromaan naast zijn eigen verhaal. Oude brieven, foto's en krantenartikeltjes helpen hem de gebeurtenissen te reconstueren. Wat heeft een zachtaardige, slimme jongeman bewogen om achter elkaar tien branden te stichten? Als lezer word je meegesleurd in het Noorse do…Lees verder

Over Gaute Heivoll

Gaute Heivoll (Finsland, Vest-Agder, Noorwegen, 13 maart 1978) is een Noorse schrijver van kinderboeken, toneelstukken en romans.

Gaute Heivoll werd geboren in de plaats Finsland, een gehucht in de gemeente Songdalen dat ongeveer 35 km van Kristiansand ligt. Hij studeerde rechten aan de Universiteit van Oslo, psychologie aan de Universiteit van Bergen en hij volgde een hogere opleiding voor literaire schrijvers aan de Hogeschool Telemark en werkte daarna een tijd als docent Noors.

Gaute debuteerde in 2002 met de bundel novellen Liten dansende gutt (kleine dansende jongen), gevolgd door de roman Omars siste dager (de laatste dagen van Omar) in 2003. Zijn negende boek, de roman Før jeg brenner ned (Voordat ik brand) werd later in meer dan 20 talen vertaald waaronder Nederlands, Duits, Pools, Zweeds, Deens, Frans, Engels, Russisch, Hebreeuws en Italiaans.

Naast de uitgegeven boeken h…Lees verder op Wikipedia