Geerten Meijsing
Samensteller
Gerben Wynia
Amsterdam: De Arbeiderspers, 2001
186 p.
90-295-3079-0

Wie Stucwerk van Geerten Meijsing op zijn leestafel krijgt, zal zeker geboeid worden door de kaft van het boek. Die lijkt op de bovenkant van het deksel van een kistje exclusieve sigaren ingevoerd uit Toscane. Zoals een sigarenliefhebber in stilte en ingetogenheid kan genieten van zijn met zorg aangestoken sigaar, zo kan de echte literatuurliefhebber zich zetten aan het lezen van de verhalen en essays van Meijsing. Het prospectus zegt: "Stucwerk bestaat uit fragmenten van gelukkige herinnering, bewaard gebleven als sierstukken, plekken waar een oud fresco door het pleisterwerk schemert, brokstukken van lijst- en applicatiewerk". Hiermee is de titel verklaard. De gelukkige herinnering betreft steeds Italië. Allereerst het Italië zoals de schrijver het heeft ontdekt, toen hij met zijn ouders op vakantie trok naar het zuiden. Later zocht de schrijver er naar sporen van kunstenaars, schilders en schrijvers, die voorgoed gefascineerd raakten door Italië. Hij ging er zelf w…Lees verder
De Nederlandse romanschrijver Geerten Meijsing (1950) woont sinds 1977 in Italië, de laatste - en meeste - jaren in een stadje bij Lucca, Toscane. Naar zijn zeggen werkt deze woonomgeving het beste uit op zijn leven en schrijven. Het spreekt vanzelf dat in zijn werk de sporen van Italië duidelijk te vinden zijn. Onder de dubbelzinnige titel 'Stucwerk' bracht hij een aantal eerder verschenen stukken bij elkaar, zowel verhalende als essayistische, zoals voorwoorden bij literaire vertalingen en bijdragen aan tijdschriften, merendeels niet eerder gebundeld. Het boek heeft dus niets te maken met de modieuze romans en verhalen van in Italië wonende buitenlanders over de heerlijke zon, de leuke stadjes en mensen, de wijn en de keuken. Meijsings stukken brengen veel interessants over Italië, maar op een inherente, boeiende en intelligente manier. Bijvoorbeeld zijn stuk over zijn hang naar Italië, en die over Rossini en d'Annunzio, zijn zeer fraai. Voor wie echt meer wil weten over Italë is di…Lees verder

Over Geerten Meijsing

CC BY-SA 3.0 nl - Foto van/door Rob C. Croes / Anefo

Geerten Jan Maria Meijsing (Eindhoven, 9 augustus 1950), pseudoniem Eefje Wijnberg, is een Nederlands schrijver en vertaler.

Leven en werk

Geerten Meijsing bracht zijn jeugd door in Haarlem en was daar leerling van het Triniteitslyceum en het Stedelijk Gymnasium. Hij richt halverwege jaren zestig samen met o.a. Kees Snel het schrijvers- en filmerscollectief Joyce & Co. op (een verwijzing naar de Parijse uitgever van J. Joyce's Ulixis 'Shakespeare & Co.'). Onder de naam Joyce & Co. verscheen tussen 1974 en 1986 een drietal romans, die tezamen de 'Erwin-trilogie' worden genoemd: Erwin (1974), Michael van Mander (1979) en Cecilia (1986). Deze trilogie werd ooit beschreven als een romantisch-decadente propositie over de verveling en de condities van het schrijverschap en als een encyclopedische roman over narcisme (literatuur: Erwin), vriendschap (schilderkunst: Michael van Mand…Lees verder op Wikipedia