Rien Verhoef
Waterland
6
Amsterdam: De Bezige Bij, 2007
391 p.
90-234-2214-7 (paperback)

Geschiedenisleraar Tom Crick vertelt de verhalen van de familie Crick, dijkwerkers, en van zijn schoonfamilie, Atkinson, brouwers. Deze families wonen al eeuwen in het polderland noord van Cambridge en het waterland heeft hen bepaald. Toms achterlijke broer Dick en Toms vrouw spelen een centrale rol in dit grootse polderverhaal, waarbij Tom zowel betrokkene als waarnemer en geschiedschrijver is. Het water is altijd aanwezig: vormend door te vernietigen, en vernietigend door vorm te geven (in slib, verhalen, relaties). Zeer boeiende en afwisselend geschreven rijke roman, ambitieus van omvang en opzet, pittig van toon, met compassie en humor, in een uitstekende vertaling. Deze derde roman van de jonge Britse schrijver stond in 1983 kandidaat voor de Bookerprize. Paperback, normale druk, krappe marges.

Over Graham Swift

Graham Colin Swift (Londen, 4 mei 1949) is een Brits schrijver. Hij studeerde in Cambridge en York en was een vriend van dichter-schrijver Ted Hughes.

Werk

Swift geldt heden ten dage als een van de belangrijkste Britse schrijvers. Zijn werk is in meer dan twintig landen vertaald en meerdere malen bekroond. Hij verkreeg grote bekendheid met zijn romans Waterland (1983) en Laatste ronde (1996), beide ook verfilmd.

Een centraal thema in Swifts werk is de functie van de herinnering, in het persoonlijk leven van ieder afzonderlijk mens, maar ook als collectieve herinnering en haar relatie tot de geschiedenis. Swifts personages bevinden zich doorgaans in de herfst van hun leven en proberen door diep te graven, terug te blikken en te bespiegelen. Ze duiden de gebeurtenissen, om vervolgens de balans op te maken. Kleine, schijnbaar banale gebeurtenissen blijken dikwijls ingrijpende gevolgen te hebben. Swift hanteert in veel…Lees verder op Wikipedia