Henning Mankell 1948-2015
Zweeds
Comedia infantil
Breda: De Geus, 1998
250 p.
90-5226-691-3

Comédia infantil is een brokje geschiedenis van de voormalige Portugese kolonie Mozambique, gezien door de ogen van een kind. José, een bakker in loondienst, vindt op een dag de 10-jarige Nelio op het podium van een theater, nagenoeg stervend. Hij werd neergeschoten, maar José weet niet door wie en waarom. Hij kent Nelio omdat hij de leider is van een bende straatkinderen die in de buurt van de bakkerij zwerft. Hij besluit om hem naar het dak van de bakkerij te brengen en hem daar te verplegen. Nelio weigert om naar een ziekenhuis te worden gebracht.

's Nachts, als de bakker alleen is en klaar met zijn werk, komt hij naar het dak en luistert hij naar het verhaal van Nelio. Gedurende negen opeenvolgende nachten vertelt die hoe hij opgroeide in een dorp ver weg, en uiteindelijk op deze plaats in de stad terechtkwam. Het is een verhaal van moordende revolutionairen, van eenzaamheid en van overleven. In al zijn eenvoud geeft het een stukje van de veranderingen weer die di…Lees verder
Voor de veelzijdige Zweedse wereldburger en schrijver van (politie-) romans, toneel en jeugdboeken Mankell (1948) is de solidariteit met de armen en zwakken een (literair) erewoord. Ook in deze in Maputo, de hoofdstad van Moçambique, spelende roman, staat hij aan hun kant. Nelio, een 10-jarig straatkind, wordt stervende gevonden en verpleegd door de bakker José. Negen nachten lang weigert Nelio medische hulp en vertelt zijn schokkend levensverhaal van geweld, vlucht en armoede, maar ook van moed en liefde. Het harde leven maakte hem oud en wijs, met een bijzondere uitstraling van onaantastbare vanzelfsprekendheid. Met veel invoelingsvermogen, spanning en optimisme beschrijft Mankell de schrijnende sociale werkelijkheid van de straatkinderen. Deze roman werd in 1996 genomineerd voor de literatuurprijs van de 'Noordse Raad'. In de vertaling komt de toegankelijke schrijfstijl van Mankell goed tot uiting. Bevat Portugees-Afrikaanse woordenlijst. Een aangrijpend en bijzonder verhaal in een…Lees verder

Over Henning Mankell

CC BY 3.0 - Foto van/door David Shankbone

Henning Mankell (Stockholm, 3 februari 1948 – Särö, 5 oktober 2015) was een Zweeds schrijver van literaire romans, misdaadromans, jeugdliteratuur en toneelstukken.

Mankell groeide op in Sveg (Härjedalen) en Borås (Västergötland). Zijn vader was rechter en zijn grootvader, ook genaamd Henning Mankell (1868–1930), was een componist van voornamelijk pianomuziek. Reeds als 20-jarige was hij schrijver en assistent-regisseur aan het Rikstheatret in Stockholm. Hij werkte ook voor diverse andere Zweedse theaters. In 1985 richtte hij het Avenida Theater in Maputo (Mozambique) op. Hij woonde afwisselend in Mozambique en in zijn vaderland Zweden. Hij richtte zijn eigen uitgeverij Leopard Förlag op om jong talent uit Afrika en Zweden te ondersteunen.

In de jaren zeventig woonde Mankell enige tijd in Noorwegen samen met een Noorse. In die periode was hij ook actief voor de Noorse Maoïstische partij, maar hij is daarvan nooit…Lees verder op Wikipedia