Noors
Disse øyeblikk
1
Breda: De Geus, 2014
378 p.
9789044532357 (hardback)

Herbjørg Wassmo's autobiografisch geïnspireerde roman Disse øyeblikk werd vrijwel onmiddellijk in het Nederlands vertaald. Dat wijst erop dat ze een vrij groot en standvastig lezerspubliek heeft. Wassmo (1942) debuteerde vrij laat met de dichtbundel Vingeslag (1976). Als romanschrijfster kreeg ze snel erkenning: haar boek Hudløs himmel werd in 1987 bekroond met de literatuurprijs van de Noordse Raad. Die gegevens wekken grote verwachtingen, en het intelligent en moedig geschreven boek Enkele ogenblikken bevat verwijzingen naar haar dichtbundel, naar haar werk als lerares, naar de spanningen tussen haar vader en moeder, naar de haat tussen de dochter en de vader. Het seksueel misbruik sluipt als het ware bijna onmerkbaar het boek binnen. Een moeilijke jeugd, misbruik, een ongewilde zwangerschap, een miskraam, een huwelijk met meer diepte- dan hoogtepunten, hoe verwerk je dat? Wie ben je, als je voortdurend wordt platgewalst en telkens weer de restjes moet op…Lees verder
Als jong meisje vreest het evenals de meeste andere personages naamloos blijvende hoofdpersonage in deze roman haar dominante vader, de suggestie van seksueel misbruik hangt in de lucht. Op jonge leeftijd raakt ze per ongeluk zwanger en trouwt na enige tijd met een man die niet de vader is van haar kind - het begin van een lang voortslepend moeizaam huwelijk. Na het verbreken daarvan heeft ze nog enkele teleurstellende relaties; de dood van haar moeder betekent het aanbreken van een nieuwe levensfase. Tussen alle relatieperikelen door ontwikkelt het hoofdpersonage zich tot een vooraanstaand schrijfster. Deze autobiografische roman van de vooral bij vrouwelijke lezers geliefde Noorse auteur (1942), bekend van de Dina-trilogie en de Tora-trilogie, beschrijft de groei naar onafhankelijkheid van een vrouw die zich wil ontworstelen aan verwachtingen en rolpatronen. De beschreven gebeurtenissen wisselen af met droomsequenties, waarin het hoofdpersonage zich onder meer gesprekken met bekende…Lees verder

Over Herbjørg Wassmo

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Gaïa éditions

Herbjørg Wassmo (Øksnes op Vesterålen, 6 december 1942) is een Noorse schrijfster. Zij debuteerde in 1976 met de dichtbundel Vingeslag. Haar doorbraak als schrijfster kwam in 1981 met het eerste deel van de Tora-trilogie: Huset med den blinde glassveranda. Sindsdien is zij een van de meest verkochte schrijvers in Noorwegen. Ze ontving meerdere literaire prijzen.

Noord-Noorwegen

Wassmo is afkomstig uit het noorden van Noorwegen. Dat deel van het land speelt ook een grote rol in haar werk. Ze werd geboren op Vesterålen, een eilandengroep in de provincie Nordland. Ze heeft een opleiding als leraar gevolgd en ook jaren in het onderwijs gewerkt.

Ze geldt niet als een bijzonder vernieuwende schrijfster, ze past in de rijke Noorse traditie, waarbij de lezer als het ware in de huid kruipt van de hoofdpersoon. Haar eerste grote succes, de Tora-trilogie, vertelt het verhaal van Tora, kind van een Noorse vrouw en…Lees verder op Wikipedia