Neef Pons
Honoré De Balzac
Le cousin Pons
Amsterdam: Athenaeum-Polak en Van Gennep, 2000
390 p.
90-253-0302-1

Het tweeluik Pauvre famille, behorende tot de reeks 'Scènes de la vie parisienne', en dat bestaat uit La cousinne Bette (1846) en Le cousin Pons (1847), behoort tot het beste wat Balzac (1799-1850) geschreven heeft: magnifieke portretten van personages die tot leven komen wanneer zij door een gebeurtenis alle maskers afwerpen en hun ware aard naar boven komt. In het boek over de vrijgezel en verzamelaar Pons komt het moment van de waarheid als hij sterft en zijn omgeving tot de ontdekking komt dat de man, op wie zij tot dan toe neerkeken, een uiterst waardevolle schilderijencollectie zal nalaten. De strijd die dan losbrandt, heeft ieder van ons die van ver of nabij met een erfenis geconfronteerd werd, wel eens meegemaakt, een strijd die met de importantie van de nalatenschap alleen maar in intensie en gemeenheid kan toenemen.

Wie herkent dan niet de karaktertrekken van personages als de doortrapte advocaat Fraisier, de opportunistische arts Poulain, de har…Lees verder
De laatste roman van Balzac (1799-1850) in de serie 'La Comédie Humaine', die uit bijna 100 delen bestaat die een prachtig overzicht geven van zijn tijd, maar die ook apart gelezen kunnen worden. Het pessimisme van de Franse schrijver overheerst: bij alle mensen gaat het in de eerste plaats om geld. Vriendschap en verwantschap spelen geen rol. Het goede en naïeve in de persoon van Pons, een bejaarde dirigent bij een schouwburgorkest, en zijn vriend Schmucke verliezen het. Als Pons op sterven ligt en de omgeving merkt dat er een grote erfenis is, intrigeren ze om het hardst om die in handen te krijgen. De erfenis komt in handen van een doortrapt, gemengd gezelschap dat ook niet voor moord terugdeinst. Schmucke, voor wie de erfenis bedoeld was, blijft berooid achter en sterft vlak na zijn geliefde vriend. De roman bevat veel prachtige sfeer- en karaktertekeningen, met veel emoties, maar ook met relativerende humor. Vooral het tweede gedeelte is heel spannend, na een wat wijdlopig begin…Lees verder