In een gedegenereerde Vlaamse boerenfamilie ontstaat een bijzondere relatie tussen een stiefbroer en zijn stiefzuster.
De Metsiers
Hugo Claus
Amsterdam: De Bezige Bij, 1986 | Andere uitgaves
125 p.
90-234-0225-1

Deze reeds klassieke roman van de Vlaamse auteur geeft een goed beeld van een sfeer van dierlijkheid en ook zuiverheid in een milieu van outcasts. In Vlaanderen leven tijdens de oorlog de Metsiers buiten de samenleving. De achterlijke en soms lucide Bennie en Ana zijn samen opgegroeid als kinderen van verschillende vaders en één moeder. Zij zoeken heil bij elkaar tegen de jaloezie van Mon en Moeder, tegen de zweverige praat van Jules, de onbetrouwbaarheid van de dorpelingen en de onnozelheid van de Amerikaanse soldaat Jim Braddock. Tenslotte schiet Bennie deze - bij wijze van ongeluk - dood, waardoor de weg vrij blijft voor de zuivere en toch troebele relatie tussen twee verstotenen. Voor het eerst in de Nederlandse literatuur is de verteltrant van Faulkner toegepast, zodat in korte hoofdstukken elke medespeler zijn visie op het zich voltrekkend drama weergeeft. Het boek is verfilmd. Paperback; kleine druk.

Over Hugo Claus

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Rob Bogaerts / Anefo

Hugo Maurice Julien Claus (Brugge, 5 april 1929 – Antwerpen, 19 maart 2008) was een Vlaams dichter, schrijver, kunstschilder en filmmaker. Hij was de meest bekroonde auteur uit het Nederlandse taalgebied. In de loop van zijn lange carrière schreef Claus duizenden gedichten, tientallen toneelstukken en diverse romans, waarvan de bekendste zijn meesterwerk Het verdriet van België uit 1983 is.

Algemeen

Het werk van Claus is divers van karakter. De auteur mengt het tragische, verhevene, klassieke met het banale, burleske en obscene. Terugkerende thema's zijn: de liefde voor de moeder, de haat tegen de (afwezige) vader, seksualiteit, het schuldgevoel door het katholieke geloof en Vlaanderen in en na de oorlog.

Claus publiceerde onder het pseudoniem Dorothea van Male de roman Schola nostra (1971). Hij gebruikte ook de pseudoniemen hugo c. van astene, Anatole Ghekiere, Jan Hyoens, Thea…Lees verder op Wikipedia

Publicaties over dit werk in de bibliotheek