Zestien korte verhalen, waaronder 'Suiker', de aanzet tot het gelijknamige toneelstuk.
De zwarte keizer
Hugo Claus
Amsterdam: De Bezige Bij, 1983
249 p.
90-234-0003-8

De zwarte keizer verscheen voor het eerst in 1958 en bevat 16 verhalen die Hugo Claus tussen 1948 en 1952 voor het merendeel had gepubliceerd in diverse tijdschriften. In zijn nawoord wijst Jean Weisgerber erop dat de verhalen nu ongeveer een halve eeuw na hun eerste publicatie nog steeds niet verouderd aandoen. Bovendien bevatten ze in hun meerduidigheid al de verschillende aspecten die later in Claus' werk zullen terugkeren. Soms letterlijk, zoals het verhaal Suiker, dat de aanzet is geweest tot het erg succesvolle toneelstuk uit 1958, soms langs thematische lijnen die bv. in de poëzie worden uitgezet. Uit de verhalen uit De zwarte keizer blijkt bovendien dat Claus vaak uit eigen verleden put en hoe hij later, uiteraard via een aantal verschuivingen en wijzigende invalshoeken, deze ervaringen dieper zal uitwerken. Weisgerber gaat ook dieper in op het thema van de ouder-kindrelatie die in het latere werk van Claus nadrukkelijk zal worden behandeld en hier in de …Lees verder
Herdruk van een jeugdwerk uit 1958 van Claus (1929). Autobiografische elementen overheersen in deze zestien verhalen, de getraumatiseerde jeugd van auteur keert op vele manieren terug in het werk. Veel verhalen zijn gesitueerd in het naoorlogse België, het perspectief is dat van een tiener, meestal in de ik-vorm of in korte monologues interieurs. Dit tekent de beklemmende, rauwe sfeer waarin contactarmoede en vertwijfeling overheersen. De verhalen zijn een mix van existentialisme en naturalisme, ze doen denken aan Faulkner maar lijken ook op Kafka. Veel overeenkomst is er verder met Sartre. Veel verhalen spelen in een onvolledig gezin, de vader ontbreekt. Het Oedipus-motief is alom tegenwoordig. Het boek werd bij verschijning verketterd, ook al werd de directheid van het proza geprezen. De lezer kan zelf vaststellen dat de verhalen nog niets aan impact hebben ingeboet. Er zit nog steeds iets avangardistisch en vervreemdends aan. Verzorgde uitgave in de reeks 'Vlaamse Bibliotheek' met …Lees verder

Over Hugo Claus

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Rob Bogaerts / Anefo

Hugo Maurice Julien Claus (Brugge, 5 april 1929 – Antwerpen, 19 maart 2008) was een Vlaams dichter, schrijver, kunstschilder en filmmaker. Hij was de meest bekroonde auteur uit het Nederlandse taalgebied. In de loop van zijn lange carrière schreef Claus duizenden gedichten, tientallen toneelstukken en diverse romans, waarvan de bekendste zijn meesterwerk Het verdriet van België uit 1983 is.

Algemeen

Het werk van Claus is divers van karakter. De auteur mengt het tragische, verhevene, klassieke met het banale, burleske en obscene. Terugkerende thema's zijn: de liefde voor de moeder, de haat tegen de (afwezige) vader, seksualiteit, het schuldgevoel door het katholieke geloof en Vlaanderen in en na de oorlog.

Claus publiceerde onder het pseudoniem Dorothea van Male de roman Schola nostra (1971). Hij gebruikte ook de pseudoniemen hugo c. van astene, Anatole Ghekiere, Jan Hyoens, Thea…Lees verder op Wikipedia