The children act
1
Amsterdam: De Harmonie, 2014
205 p.
9789076174389 (hardback)

De valse spanning van Ian McEwan

Vreemd, dat een groot auteur als Ian McEwan er opnieuw in slaagt het einde van een boek om zeep te helpen. Jamal Ouariachi struikelt over het nodeloos achterhouden van informatie. 'Een vakman als McEwan heeft zulke flauwe kunstgrepen helemaal niet nodig.'

Een jaar of tien geleden, op een broeiend-mooie zomerdag, kocht ik voor het eerst een roman van Ian McEwan: Amsterdam (1999). Gezeten in de vensterbank van mijn Amsterdamse hok, met uitzicht op voorbijvarende bootjes, begon ik te lezen. Na hooguit drie zinnen was ik gegrepen. De wereld om me heen loste op, ik kon niets anders meer dan verder lezen. Weerloos was ik. Vergat te eten. Kon niet stoppen tot ik bij het einde was - een einde dat zo vreselijk teleurstellend was, dat ik het boek het liefst de gracht in wilde smijten.

Amsterdam is een roman over een zelfmoordpact van twee vrienden. De vrienden worden vijanden. Dankzij de pas ingevoerde Nederlandse euthanasiewetgeving weten ze elkaar uiteindelijk, in Amsterdam, toch nog om zeep te helpen. Einde.

Het was niet eens zozeer McEwans kinderachtige interpretatie van die wetgeving die me zo razend maakte - alsof iedereen in Nederland elkaar zo maar eventjes naar de andere wereld kon helpen, gesteund door de wet. Nee, wat…Lees verder

'Geloven vind ik een irrationele reflex'

In zijn dertiende roman,De kinderwet, dreigt een Jehovagetuige te sterven omdat hij geen bloedtransfusie wil. Ian McEwan over religie, ouder worden en muzak bij het ontbijt. 'Het leven is zo interessant.'

Kathy Mathys

Drie jaar geleden vertelde een bevriende rechter de Engelse auteur Ian McEwan over een zaak waarin een Jehovagetuige een bloedtransfusie moet krijgen om een kans te maken op overleving. McEwan wist meteen dat er een boek in zat: 'Het verhaal van mijn vriend was zo tragisch dat ik het niet kon laten liggen. Hij bezocht de jongen in het ziekenhuis, ze praatten over voetbal, en nadat hij besliste dat de jongen een bloedtransfusie moest krijgen, gingen ze zelfs nog samen naar een voetbalwedstrijd. Toch liep het slecht af. Zeven jaar later hoorde mijn vriend dat de jongen was gestorven omdat hij een tweede noodzakelijke bloedtransfusie weigerde. Wat me vooral interesseerde, was de kloof tussen de wereld van diepgelovigen en die van de rechtbank, die medeleven en ratio tracht te combineren. Compassie is rationeel, voor mij is er niets kils aan het rationele. Geloven daarentegen vind ik een irrationele reflex.'

InDe kinderwet moet rechter Fiona Maye zich uitspreke…Lees verder

Verstand en onverstand

InDe kinderwet, de nieuwe roman van Ian McEwan, dient een 59-jarige rechter te beslissen over het lot van een terminaal zieke Jehovagetuige. Kathy Mathys

Een kamer vol bedaarde beschaving: chaise longue, foto's in zilveren lijsten op de piano, een litho van Renoir. In zijn dertiende roman glipt Ian McEwan binnen in het huis van familierechter Fiona Maye. Ze woont in Gray's Inn, het majestueuze juridische hart van Londen - Dickens schreef erover.

Ondanks alle beschaving is er net een bom ontploft: Fiona's echtgenoot Jack, professor in de oude geschiedenis, kondigde aan dat hij op het punt staat om een verhouding te beginnen met een jonge collega. Fiona heeft hem in geen tijden aangeraakt en hij wil nog een laatste keer het vuur voelen branden voor de tijd greep op hem krijgt.

Redelijkheid: Fiona heeft altijd geloofd dat ze met dit ingrediënt ogenschijnlijk uitzichtloze situaties kon rechttrekken. Rede en orde zijn de wijze raadgevers in haar werk. Haar vonnissen zijn doorspekt met citaten van Adam Smith en John Stuart Mill. 'Het soort beschaafde vergezicht dat elk goed vonnis nodig heeft', schrijft McEwan. Maar is diezelf…Lees verder

De 59-jarige familierechter Fiona Maye krijgt te maken met een huwelijkscrisis als haar man nog een keer de passie van een nieuwe verhouding wil ervaren. Ze verdringt een en ander omdat haar aandacht gevraagd wordt door een bijzondere zaak: de bijna meerderjarige Adam Henry en zijn ouders, Jehova’s getuigen, weigeren een noodzakelijke, levensreddende bloedtransfusie voor de aan leukemie lijdende Adam. Fiona’s uitspraak komt tot stand na een bezoek aan de jongen in het ziekenhuis - waar ze elkaar vinden in een uitvoering op muziek van een gedicht van Yeats - en heeft grote gevolgen. Scherpzinnig en genuanceerd analyseert McEwan (1948) in prachtig proza de huwelijkscrisis, de tegenstellingen in het proces en Fiona’s door deze zaak aangewakkerde verdriet om wat ze gemist heeft in het leven. Tegenover ratio en religie plaatst hij, niet voor het eerst, een geloof in de kracht van de kunst, met name klassieke muziek. Twee cruciale scènes balanceren op de grens van het geloofwaardige, maar d…Lees verder

Over Ian McEwan

Ian McEwan (Aldershot, 21 juni 1948) is een Britse schrijver. Hij is een meester in het scheppen van extreme situaties waarin de hoofdpersonen van zijn boeken terechtkomen. Door een speling van het lot zal hun leven nooit meer hetzelfde zijn. Dankzij het grote succes van zijn boeken, zoals Atonement (2001), waarvan miljoenen zijn verkocht, geldt McEwan als de belangrijkste levende Britse romancier.

McEwan, zoon van legerofficier David McEwan, en Rose Lilian Violet (Moore), bracht een groot deel van zijn jeugd door op legerbases in Singapore, Duitsland en Libië. Eenmaal teruggekeerd in Engeland genoot McEwan zijn opleiding aan het prestigieuze Eton College en studeerde Engels aan de Universiteit van Sussex. Daarna werd hij de eerste masterstudent in de studierichting Creatief Schrijven, die aan de Universiteit van East Anglia was opgezet door beroemde schrijvers als Malcolm Bradbury en Angus Wilson.