Schoolmeester voor het vuurpeloton

ROMAN - Het ziet ernaar uit dat de Vlaamse literatuur met Jan Vantoortelboom (°1975) opnieuw een schoonschrijver rijker is. Bovendien is hij verslingerd aan familiegeschiedenissen. Een combinatie die in Nederland furore maakt: het boekhandelspanel van De wereld draait door bevorderde Meester Mitraillette onlangs tot Boek van de Maand....

ROMAN - Het ziet ernaar uit dat de Vlaamse literatuur met Jan Vantoortelboom (°1975) opnieuw een schoonschrijver rijker is. Bovendien is hij verslingerd aan familiegeschiedenissen. Een combinatie die in Nederland furore maakt: het boekhandelspanel van De wereld draait door bevorderde Meester Mitraillette onlangs tot Boek van de Maand.

Meester Mitraillette rakelt een wat vergeten hoofdstuk uit WO I op: het lot van de soldaat-deserteurs die in alle stilte voor het vuurpeloton belandden. In de openingsscène kijkt David Verbocht de dood pal in de ogen en wacht hij op het fatale schot. In compacte hoofdstukken reconstrueert Vantoortelboom hoe het zover kon komen. Verbocht komt als jonge schoolmeester terecht in het West-Vlaamse dorpje Elverdinge. Spoedig weet hij de harten van een aantal leerlingen te stelen, waaronder dat van geestesverwant Marcus.

Maar in de gesloten dorpsgemeenschap is er veel achterbaks gefezel. Dat David openlijk ongelovig is, rekent men hem zwaar aan…Lees verder

Net als zijn succesvolle debuutroman 'De verzonken jongen'* (2011) speelt dit boek in het Vlaamse dorpje Elverdinge, maar nu voor en in de Eerste Wereldoorlog. Het eerste hoofdstuk grijpt direct naar de keel: de nog jonge David Verbocht staat op het punt gefusilleerd te worden. In chronologisch wisselende hoofdstukken lezen we in flashbacks hoe hij opgroeit in Gent, botst met zijn ouders en als 22-jarige onderwijzer een speciale band krijgt met één van zijn acht leerlingen van klas zes, de gevoelige Marcus Verschoppen. David kan niet integreren in de stugge, streng-katholieke dorpsgemeenschap, komt wegens zijn ongeloof in de problemen met de pastoor, belandt in de gevangenis omdat men hem schuldig acht aan de verdwijning en dood van Marcus en wordt als de oorlog uitbreekt door de rechter naar het front gestuurd, waar hij onder het commando komt van een man die hem haat: boer Verschoppen. Dan komt de ware aard van beiden naar boven. Sfeervolle roman met vaak fraai Vlaams taalgebruik ov…Lees verder