Een 14-jarige jongen met de bijnaam Spijker wordt door een medewerker van de universiteit ingeschakeld om het graf van Gherardus Villanus, burggraaf van Gent, bijgenaamd Gerard de Duivel te vinden. Vanaf ca. 11 jaar.
Gent
Duivelsoog
Jean-Claude Van Rijckeghem Pat Van Beirs
Antwerpen: Facet, 2002
73 p.
90-5016-377-7

In de reeks 'Schrikdraad blauw' krijg je spannende en humoristische boeken voor kinderen van 10 tot 12 jaar. Het zijn griezelige verhalen met een humoristische inslag. Bekende schrijvers als Anthony Horowitz en Margaret Mahy schreven een deel.

Hans Swaert, historicus en Fredje, krachtpatser wagen zich samen met Jean-Pierre (alias Spijker) in de riolen van Gent. Ze zijn op zoek naar het graf van burggraaf Gerard, bijgenaamd Gerard de Duivel. Gerard werd levend ingemetseld en blijkt inderdaad springlevend wanneer Spijker de diamant probeert te bemachtigen. Die werd in zijn oogkas genaaid bij een hels avontuur.

Gerard zorgt ervoor dat de volwassenen "verdwijnen". Hun hebzucht doet hen de das om. Spijker kan enkel overleven als hij de diamant teruggeeft. Dat doet hij dan ook prompt. Gerard op zijn beurt redt de knaap die er enkel een longontsteking aan overhoudt.

Het is een enorm leuk boek. 73 bladzijden ben je mee in het verhaal en je geniet van het griezelige aspect…Lees verder
Dit historische griezelverhaal beschrijft het ontstaan van de legende over - en de zoektocht naar de bloeddiamant van - Gherardus Villanus, burggraaf van Gent (bijgenaamd Gerard De Duivel). Nadat door een medewerker van de universiteit in oude documenten ontdekt is waar het graf van Gerard zich bevindt, wordt een veertienjarige jongen (met de bijnaam Spijker) ingehuurd, om deze grafplaats met het lichaam van Gerard op te zoeken. Bovendien zou op deze grafplaats een kostbare bloeddiamant te vinden zijn. Het doel wordt bereikt, de edelsteen wordt gevonden. Maar helaas blijkt ook dat de legende van Gerard De Duivel niet verzonnen is, maar grotendeels op waarheid berust. Zijn bijnaam blijkt nog steeds heel toepasselijk te zijn. Spannend verhaal, onderverdeeld in 7 hoofdstukjes. Het doet een beroep op een rijke woordenschat. De tekst is gedrukt in duidelijke letter met schreef; illustraties ontbreken. Het verhaal is niet volledig chronologisch, maar kent 'flashbacks' die het ontstaan van d…Lees verder

Over Jean-Claude Van Rijckeghem

Jean-Claude Van Rijckeghem (Gent, 1 december 1963) is een Belgische auteur, scenarioschrijver en filmproducent.

Films

Van Rijckeghem heeft een master in het vertalen en werkte als copywriter, als pers- en promotieverantwoordelijke bij een distributeur van bioscoopfilms, als reportagemaker voor televisie, als filmjournalist en als scenarist van een documentaire over het Belgische Beeldverhaal. In 1994 richtte hij zijn eigen filmproductiehuis A Private View op. Sindsdien werkte hij als scenarist en producent mee aan een groot aantal Vlaamse en Nederlandse speelfilms.

Hij debuteerde met de kortfilm Oktobernacht (1997) in regie van Dany Deprez die ook het idee voor de film leverde. Twee jaar later kwam de jeugdfilm De Bal uit, over een meisje dat haar vader mist en van een mysterieuze zigeuner een magische bal krijgt. De film opende in februari 1999 de jeugdfilm-sectie van het festival van Berlijn en werd later dat jaar in de Vl…Lees verder op Wikipedia