Brigitte, of Het hart van de engel

Brigitte, of Het hart van de engel
Jean-Pierre Van Rossem
Leuven: Van Halewyck, 2001
141 p.
90-5617-355-3

Seth is gedwongen vanuit een andere planeet op aarde neergedaald. Hij is als het ware een gevallen engel. Op aarde moet hij op zoek naar de ideale vrouw. En als hij die gevonden heeft, kan hij op 1 november vanuit Venetië weer - met de nieuwe aanwinst- terug. Eerst en vooral wordt hij verliefd op de schrijfster Sylvia Plath, die hij echter nooit zal ontmoeten, laat staan veroveren. Dan krijgt hij een relatie met Princesse, maar tegelijkertijd ook met Brigitte, zodat Princesse hem verlaat. Hij krijgt ook nog een nieuwe relatie met Ange en als die voorbij is, lonkt hij naar Katrien. Tussen de beschrijving van de affaires in wordt steeds geciteerd uit het werk of leven van Sylvia Plath, vaak ook in het Engels: de onbereikbare geliefde. Dat alles maakt 'Birgitte of het hart van de engel' geen eenvoudig boek, met een driedubbele bodem. De auteur (1945) kreeg in België grote bekendheid als onorthodox beursgoeroe en tegendraads parlemenstlid en heeft al enkele romans op zijn naam. Kleine druk.

Over Jean-Pierre Van Rossem

CC BY 3.0 - Foto van/door Isai Symens

Jean-Pierre P.A.J. Van Rossem (Brugge, 29 mei 1945 – Jette, 13 december 2018) was een Belgisch econoom, publiek figuur, econometrist, zakenman, schrijver, publicist, veroordeeld oplichter, schilder en volksvertegenwoordiger.

Jeugd en opleiding

Ondanks zijn uitstekende schoolprestaties kende Jean-Pierre Van Rossem naar eigen zeggen een ongelukkige, liefdeloze jeugd. Zijn rebelse karakter en kritische ingesteldheid tegenover het in zijn ogen onrechtvaardige kapitalistische establishment vertaalden zich reeds in zijn puberteit in een enthousiaste belangstelling voor communistische filosofen zoals Karl Marx en non-conformistische schrijvers als Franz Kafka.

Van Rossem studeerde economie (toentertijd handelswetenschappen) aan de Rijksuniversiteit Gent van 1963-1967. In 1968 won hij met zijn licentiaatsverhandeling De omloopsnelheid van het geld de prijs van de In…Lees verder op Wikipedia