Na een teleurstellende liefdesrelatie zoekt een jongeman het isolement van een bestaan als schaapherder.
De nadagen : roman
Jef Aerts
Amsterdam: De Bezige Bij, 2003
171 p.
90-234-1186-2

Hoofdfiguur in Jef Aerts' nieuwe roman De nadagen heet Alas. Als zijn relatie met Laos op de klippen loopt, omdat zij er psychisch helemaal onderdoor gaat, trekt hij zich terug op het platteland om er schapen te gaan kweken. Hij klungelt maar wat aan met de dieren, en als de kudde wordt getroffen door myasis, heeft hij voorgoed de buik vol van de boerenstiel. Bovendien wordt hij regelmatig lastig gevallen door een ettertje van een meisje dat hem ervan beschuldigt haar broertje Billy te hebben vermoord. Even nog duikt Laos na haar ontslag uit de psychiatrische inrichting weer op in zijn leven, maar dan verdwijnt ze voorgoed naar de stad. Later zal ze, als ze deelneemt aan een snelheidsrace die in het dorp wordt georganiseerd, nog proberen hem dood te rijden. In een suggestief slotdeel weeft Aerts alle verhaaldraden ineen: Laos leeft nu samen met Marco, diens dochtertje Clothilde was het die Alas kwam pesten met het moordverhaal, dat uiteindelijk blijkt te draaien rond het kind d…Lees verder
Vanwege een dramatisch geëindigde liefdesrelatie heeft de hoofdpersoon in deze derde roman van Jef Aerts (1972) de vertrouwde stad verlaten. Hij heeft een stuk land gekocht en een kudde schapen. In isolement, met zijn hond -dat wel- en in barre omstandigheden slijt hij zijn dagen, terugblikkend op zijn liefde. Arcadische genoegens blijven intussen uit. Een ziekte breekt uit onder de schapen; een meisje beticht de herder van een misdaad; zijn omgeving doet zich gelden en komt hem te na en bovendien manifesteert zijn vroegere geliefde zich. Nooit gaat iets voorbij. Idyllisch zal deze (omgekeerde) pastorale niet worden. Het is een eenvoudige vertelling die Aerts hier geeft. Direct -in de tegenwoordige tijd, in de ik-vorm- en zonder opsmuk is deze roman verteld. Een eenduidig verhaal dat weinig te raden over laat. Paperback; kleine druk.

Over Jef Aerts

CC BY 3.0 - Foto van/door Katlyn de Ghellinck

Jef Aerts (Leuven, 26 mei 1972) is een Vlaams schrijver en dichter. Zijn fantasievolle werk wordt vooral geprezen omwille van de stilistische kracht, de grote emotionele verfijning en de onderhuidse gelaagdheid. Nadat hij vier romans en een dichtbundel voor volwassenen publiceerde, begon Aerts in 2012 te schrijven voor kinderen en jongeren. Zijn boeken werden onder meer bekroond met de prestigieuze Boekenleeuw, prijs voor het beste kinder- en jeugdboek in Vlaanderen. In Nederland kreeg Aerts driemaal een Zilveren Griffel. Kinderboeken van Jef Aerts worden vertaald in 15 talen, waaronder Engels, Duits, Japans, Zweeds, Chinees, Russisch en Perzisch.

Aerts debuteerde in 1999 met de roman Haeren Majesteit bij Manteau/De Bezige Bij. In 2001 volgde Vertezucht, dat nog datzelfde jaar door theatergezelschap de Roovers in de Brusselse KVS voor het toneel werd bewerkt. Zijn derde roman, De nadagen, verscheen in 2003 bij uitgeverij De Bezige Bij, Amsterdam. I…Lees verder op Wikipedia