In een klein stadje in de VS komt het tot een oorlog tussen twee oeroude rassen; een politieman raakt er onwetend bij betrokken.
Thanathor : psycho-horror : roman
Johan Deseyn
Westerlo: Kramat, 2003
334 p.
90-75212-49-6

Zonder dat de mensheid ervan op de hoogte is, woedt er sinds eeuwen een intens gevecht tussen twee oeroude rassen, de Broggels en de Rhynksen. Van beide rassen zijn er vandaag de dag nog slechts enkele exemplaren overgebleven. In de oertijd en de begindagen van de mensheid waren de Broggels echter de ultieme gruwel voor de primitieve stammen. Regelmatig werden nl. stamgenoten meegevoerd en gruwelijk verminkt teruggevonden, meestal met uitgerukt hart. De Rhynksen daarentegen proberen de zich snel evoluerende mensen tegen het kwaad van de Broggels te beschermen. Een aantal korte hoofdstukjes tussen de rest van het verhaal vertellen de gebeurtenissen bij deze primitieve volkeren. Beide rassen zijn ook in de tegenwoordige tijd actief, maar door hun geringe aantal en hun neiging om zich te verbergen en terug te trekken, is de mensheid hun bestaan vergeten.

Wanneer Herbert Fruett, een eenzame man met een uitgeleefde relatie, een hoertje oppikt om zijn pleziertje te hebben, wordt hij …Lees verder
De vreselijke Broggels proberen al eeuwenlang de Rhynksen uit te roeien. Ze leven in een soort nevenmaatschappij naast de mens die hun bestaan al lang vergeten is, maar nu is hun strijd zo woest geworden dat inspecteur Raull van Harronville erbij betrokken raakt en zijn bestemming als Thanathor moet leren aanvaarden. De Vlaamse auteur heeft vijf romans op zijn naam die zich situeren in de zone tussen avonturenroman en horror. Het voorbeeld van zijn Amerikaanse collega's schemert nog sterk door, maar het lukt hem niettemin om een enigszins doordeweekse, maar degelijke horrorroman te publiceren. Voor liefhebbers van de 'Amerikaanse school' die willen zien hoe een auteur van de Lage Landen het er vanaf brengt. Kleine druk.

Over Johan Deseyn

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Kris van der Sande

Johan Deseyn (Kortrijk, 12 oktober 1959) is een Vlaams schrijver. Deseyn schrijft (psycho)horror.

Hij kreeg de aanmoedigingsprijs als beginnende auteur tijdens de Europese SF Conventie, EUROCON 1990 in Fayenne én in 1991 tijdens eenzelfde conventie CRACON te Krakau (Polen). Westhaven haalde de 'long list' voor de prijsuitreiking van de Diamanten Kogel in 2003. Westhaven bezorgde hem de cultuurtrofee van de gemeente Deerlijk in 2003. Anderwereld werd in 2005 door Humo verkozen om deel te nemen in de leesactie Zomer Van het Spannende Boek. Anderwereld werd genomineerd voor de Gouden Strop 2006. Yellowmoon werd genomineerd voor de Hercule Poirotprijs 2007. Daemonium werd genomineerd voor de cultuurtrofee van de gemeente Deerlijk in 2011. Deal? werd genomineerd voor de cultuurtrofee van de gemeente Deerlijk in 2018. Cargo werd genomineerd voor de cultuurtrofee van de gemeente Deerlijk in 2020.

Meerdere van z…Lees verder op Wikipedia