De eenzaamheid van het westen
Johanna Spaey
1
Breda: De Geus, 2010
251 p.
9789044513165 (hardback)

r zijn wel meer Vlaamse auteurs die over de Eerste Wereldoorlog hebben geschreven, maar Johanna Spaey heeft de Grote Oorlog vanaf haar debuut Dood van een soldaat (2005) tot een overheersend thema in haar werk gemaakt. Haar eersteling werd bekroond met de Belgische Hercule Poirot-prijs en de Nederlandse Gouden Strop als beste misdaadroman. Maar het boek is een literaire roman waarin wordt gemoord; en een dergelijk verhaal etiketteren als literaire thriller is absurd en overbodig. Dat neemt niet weg dat de geserreerd en beeldend vertelde geschiedenis laat zien hoe na 1918 het normale leven volkomen ontwricht is: overlevenden zijn getraumatiseerd, relaties grondig verstoord en er vallen nog altijd doden. Twee personages, ieder met hun eigen kijk op oorlog en vrede, liefde en haat, leggen in een beklemmende sfeer diepe wonden bloot.

Vlucht (2007) gaat over een Leuvense vluchtelinge die, na gruwelijke ervaringen in 1914, naar Nederland weet te vluchten, maar daar we…Lees verder
Ook de twee vorige romans van deze Vlaamse schrijfster (1966), ‘Dood van een soldaat’ en ‘Vlucht’, speelden tijdens WO I en plaatsten een intrigerende zelfstandige vrouw centraal. Aan het einde van de 19de eeuw migreren de ouders van Cassandra vanuit Vlaanderen naar Canada. Haar vader trekt naar het barre noorden op zoek naar goud, haar moeder belandt in Halifax, waar ze zich verliest in antieke geschriften en balsemtechnieken. De jonge schilderes Cassandra krijgt in 1919 de kans om een picturaal verslag te maken van de naoorlogse slagvelden in Vlaanderen. De grote oorlog beroofde haar van vier broers en van de mysterieuze man die ze haar verloofde noemt. Op de dodenakkers leert Cassandra veel over haar herkomst, haar wensdromen en nachtmerries, en haar artistieke verlangens. Een gerijpte vrouw keert terug, maar pas nadat ze zelf gebaard heeft, kan ze zich van haar moeder losmaken. Spaey kan een vernuftige plot opbouwen en tot het einde volhouden, veelzeggende dialogen uitwerken en bo…Lees verder

Over Johanna Spaey

Johanna Spaey (1966) is een Vlaams journaliste en eindredacteur.

Spaey werd geboren in Leuven en studeerde in deze stad en in Leiden assyriologie.

De dood van een soldaat (2005) is haar eerste misdaadroman, een thriller die zich afspeelt aan het einde van de Eerste Wereldoorlog. Ze ontving voor dit boek de Gouden Strop 2005. Op de Boekenbeurs van Antwerpen heeft ze op 1 november 2005 voor dit boek de Hercule Poirotprijs ontvangen, de prijs voor beste Vlaamse misdaadroman.

Externe link