Judith Hermann
Maarten Elzinga
Bleiswijk: Uitgeverij Vleugels, 2021
9789493186262

De teleurstelling van een generatie

Judith Hermann maakt twintig jaar na haar debuut opnieuw een stand van zaken van haar generatie op.

Het debuut van Judith Hermann, in 1998, betekende meteen haar grote doorbraak. In Zomerhuis, later tekende ze in negen verhalen een portret van haar generatie, twintigers in de jaren 90, lethargisch, kettingrokend, struinend van het ene feestje naar de andere afgebroken relatie, zonder goed te weten waar het allemaal heen moet leiden, en waarom.

Twintig jaar ouder en enkele boeken later presenteert Hermann ons in haar verhalenbundel Lettipark (oorspronkelijk verschenen in 2016, nu in een mooie vertaling van Maarten Elzinga beschikbaar) opnieuw een beeld van haar generatie. De twintigers van toen zijn veertigers en vijftigers geworden, de dronken feestjes in kraakpanden en toneelhuizen hebben plaats moeten ruimen voor partijtjes voor jarige kinderen of een bezoek aan een verweesde vader, en opvallend vaak hebben de personages die Hermann in Lettipark opvoert reeds enkele scheidingen achter de rug, of cirkelen de verhalen om vrienden die elkaar uit het oog verloren zijn. De ti…Lees verder

In zeventien korte verhalen worden mensen beschreven in hun relatie tot een ander. De verhalen hebben vaak vrouwelijke hoofdrolspelers, die hun vriendinnen na verloop van enkele jaren opnieuw ontmoeten en de machtsverhoudingen in de vriendschap opnieuw bekijken, evenals hun kijk op de wereld. Verschillende mensen uit allerlei milieus worden door de auteur bijeengebracht en op lichte toon neergezet in subtiele verhalen die nog lang na lezing ervan doorwerken. Met prachtig taalgebruik en nergens een woord te veel laat de auteur de lezer kennismaken met kwetsbare en eigenzinnige mensen, die in elkaars leven komen, soms voor jaren, soms een paar seconden, voordat ze er weer uit verdwijnen. Vooral het eerste verhaal, ‘Kolen’, en het titelverhaal zijn van grote schoonheid. In ‘Kolen’ laadt een gezin zeven ton steenkool uit en wordt daarbij geholpen door een jongetje dat pas zijn moeder verloren heeft, in het titelverhaal maakt een man foto’s van alle plekken waar zijn geliefde van hield toe…Lees verder

Over Judith Hermann

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Tohma (talk)

Judith Hermann (Berlijn, 15 mei 1970) is een Duitse schrijfster van korte verhalen, die in 1998 opzien baarde met haar debuutbundel Sommerhaus, später.

Leven

Judith Hermann, in de Berlijnse wijk Tempelhof geboren, wilde journalist worden. Ze studeerde germanistiek en filosofie, maar onderbrak haar studie en trok naar New York, alwaar ze een opleiding tot journaliste volgde. Ze begon literaire teksten te schrijven en ondervond dat het kortverhaal haar het best lag. Ze verkreeg in 1997 de Alfred-Döblin-beurs van de Akademie der Künste en publiceerde één jaar later haar eerste verhalenbundel, Sommerhaus. Später, die meteen haar naam vestigde. Het boek werd in 17 talen vertaald, en er werden ruim 250 000 exemplaren van verkocht.

Daarna werd het enige jaren stil rond Judith Hermann; naar eigen zeggen had ze tijd nodig om met de druk van het publiek en de uitgevers om te leren gaan. Pas in 2003 volgde haar tweede…Lees verder op Wikipedia