Julian Barnes
Metroland
Amsterdam: De Arbeiderspers, 1992
200 p.
90-295-0148-0

London's Lifeline

Met Metroland in de hand reist journalist Hans Bouman door het Londense decor van Julian Barnes' debuutroman uit 1980, die net opnieuw is uitgebracht. Hoe ligt de Metropolitan Line uit het boek er tegenwoordig bij?

De Londense Underground is de bloedsomloop van de stad. In de ochtendspits zuigt hij vanuit de buitenwijken en de grote stations de nog slaperige kantoorarbeiders naar hun werkplekken, in de avondspits jaagt hij ze - loom en vermoeid - weer terug naar de periferie. Maar ook vóór de ochtendspits heerst op deze doordeweekse dag al een hectische drukte in Baker Street Underground Station, waar nog geen forenzen, maar wel scholieren de hallen, roltrappen en perrons bevolken - we leven enkele weken voor het woord 'corona' dagelijks op ieders lippen ligt en er van mensenmenigten geen sprake meer zal zijn.

Baker Street behoort tot de oudste undergroundstations van Londen. Het maakte deel uit van het eerste stukje ondergrondse spoorlijn, dat in 1863 werd geopend en Bishop's Road - het huidige Paddington Station - verbond met Farringdon Street. De spoorwegmaatschappij die de lijn aanlegde was de Metropolitan Railway. De undergroundlijn in kwestie heet nog steeds de Metr…Lees verder

De hoofdpersoon, Christopher, vertelt in drie episoden over zijn groei naar de volwassenheid. Als puber - het is begin jaren '60 - zet hij zich, met zijn boezemvriend Toni, af tegen het kleinburgerlijk milieu van zijn ouders. In 1968 gaan ze van Engeland naar Parijs en ontdekken het leven, de liefde en het lanterfanten en leven nog steeds in een droomwereld. De Grote Gebeurtenissen van de jaren '60 gaan aan hen voorbij. Eenmaal volwassen zijn de vrienden uit elkaar gegroeid. Christopher is een eerzame, saaie burgerman geworden, Toni houdt vast aan z'n oude levensstijl. Een boeiende roman. Romandebuut uit 1992 van Barnes (1947), die voor 'Alsof het voorbij is' de Man Booker Prize 2011 kreeg. Deze tweede druk bevat een nieuw voorwoord van de auteur.

Over Julian Barnes

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door WanderingTrad

Julian Patrick Barnes (Leicester, 19 januari 1946) is een Brits schrijver. Zijn boeken zijn in meer dan dertig talen vertaald; zijn bekendste werk is Flaubert's Parrot uit 1984. Naast zijn eigen naam gebruikt Barnes ook verschillende pseudoniemen zoals Dan Kavanagh, Edward Pygge en Basil Seal.

Zijn opleiding genoot hij aan gerenommeerde onderwijsinstellingen zoals de City of London School en het Magdalen College in Oxford. Na zijn opleiding werkte hij als lexicograaf en later als journalist. Hij schreef onder meer recensies voor The Observer en The Sunday Times. Pas later ging hij zich voltijds toeleggen op het schrijven.

Julian Barnes is een broer van de filosoof Jonathan Barnes. Hij was gehuwd met de literaire agent Pat Kavanagh, die in 2008 overleed en over wie hij schreef in Levels of Life (Hoogteverschillen) en aan wie hij ook zijn roman The Sense of …Lees verder op Wikipedia