Karin Fossum
Noors
Evas øye
Antwerpen: Manteau, 2000
286 p.
90-7634-195-8

Het leven van Eva Magnus, artieste en alleenstaande moeder, krijgt een tragische wending wanneer zij op een wandeling met haar dochtertje langs de rivier, in het water een dode man bemerkt. Zijn gelaatstrekken komen haar niet bekend voor, maar bij het zien van zijn ongewone schoeisel krijgt ze een bloedsmaak in de mond. Ze zoekt prompt een telefooncel op, maar in plaats van de politie te verwittigen, belt ze prompt haar vader op. Reeds vanaf de eerste bladzijden confronteert de auteur de lezer met mysteries vervat in een realistische, maar unheimliche sfeer. Het vertelperspectief verschuift vervolgens naar inspecteur Sejer. Hij wordt belast met het onderzoek naar de man die, zo blijkt, met messteken om het leven werd gebracht. De identiteit van het slachtoffer brengt de inspecteur evenwel niet dichter bij een oplossing van het probleem, ook niet wanneer het vermoeden rijst dat deze zaak mogelijk verband houdt met de moord op een vrouw een half jaar voordien. Het onderzoek leidt…Lees verder
Sedert 1974 schrijft de Noorse auteur (1954) gedichten en verhalen. Een internationale doorbraak kwam met deze debuut-misdaadroman, met rechercheur Sejer in de hoofdrol. Hij is van middelbare leeftijd, een rechtlijnig type met sociale inslag. Het verhaal speelt in een klein stadje ergens in het Zuid-Noorse Vestvold. Daar leeft de gescheiden en weinig succesvolle kunstenares Eva. Een verrassende ontmoeting met haar nu als prostituee werkende jeugdvriendin Maja heeft vérstrekkende gevolgen voor haar. Wat weet zij van de moord op Maja en de arbeider Egil? Wat heeft Eva te zoeken in het zomerhuisje aan de rand van de Hardangervidda? Hoe kan zij opeens haar rekeningen betalen? Rechercheur Sejer legt verbindingen, waardoor het tot een onverwachte en zeer tragische ontknoping komt. In dit goed gecomponeerde verhaal wordt in heldere taal de spanning opgebouwd die de lezer in de greep houdt! Er zijn echter ook zwakheden in opbouw en uitwerking van de karakters. Inmiddels heeft de schrijfster m…Lees verder

Over Karin Fossum

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door TimDuncan

Karin Fossum, geboren als Karin Mathisen (Sandefjord, 6 november 1954) is een Noorse schrijfster van misdaadthrillers.

Reeds als tiener begon ze met het schrijven van poëzie. Op haar twintigste verscheen er een dichtbundel van haar die goed ontvangen werd. Haar tweede bundel kreeg echter vrij veel negatieve kritiek en dit was de reden waarom ze een hele poos stopte met schrijven. Karin Fossum heeft daarna als alleenstaande moeder vele jaren in verschillende instellingen, ziekenhuizen en homes gewerkt. Een bron van levenservaring en mensenkennis die veel van haar psychologisch inzicht verklaart.

Eva's oog, het eerste deel in de misdaadreeks rond Konrad Sejer, verscheen in 1995. Voor het tweede deel, "Kijk niet achterom" uit 1996, kreeg de schrijfster de prestigieuze Riverton-prijs en de Glazen Sleutel voor de beste Scandinavische misdaadroman. Karin Fossum heeft haar eerste boek opgedragen aan haar overleden vader die de publicatie gelukkig nog n…Lees verder op Wikipedia