HIS
Het psalmenoproer : roman
Maarten 't Hart 1944-
Amsterdam: De Arbeiderspers, 2006
288 p.
90-295-6408-3

Met open ogen is Maarten 't Hart met zijn nieuwe roman Het psalmenoproer in de val van het realisme getrapt. 't Hart is hier vooral gefascineerd door de oud-Nederlandse taal en met veel welbehagen laat hij de oude woorden weerklinken. Er is veel vaktaal bij -- de roman speelt zich af in de visserswereld -- en de schrijver vindt dat de lezer de woorden maar moet opzoeken. Daar heeft hij een punt, maar toch is een roman geen kruiswoordraadsel. Het is de tekst zelf die de woorden moet verklaren, het is de context die duiding moet geven. En dat gebeurt hier niet. Een aantal lezers zal daardoor afhaken en dat is voor sommige van hen jammer. Want 't Hart heeft een onderhoudende roman geschreven. Alleen... dat is te weinig. Het is niet door de taal dat een roman realistisch wordt, maar wel doordat de wereld vanuit het hoofd van de personages verklaard wordt. En daarin slaagt de schrijver niet.

Maassluis in de 18e eeuw. De bevolking bestaat uit rijken (reders) en armen, vissers …Lees verder
Historische roman die zich afspeelt in Maassluis tijdens de 18e, begin 19e eeuw. In 1773 werd in gereformeerd Nederland een nieuwe psalmberijming ingevoerd. Men moest ook sneller gaan zingen in plaats van de gedragen zang op hele, langgerekte noten. Nederland stond op z’n kop. De commotie over het psalmgezang werd algauw een uitlaatklep van de verpauperde onderklasse. Het vissersstadje Maassluis, dat te kampen heeft met teruglopende haringvangsten, wordt het toneel van een grimmige volksopstand. De muziek- en natuurminnende reder Roemer Stroombreker raakt door een amoureuze affaire met huid en haar betrokken bij het oproer. Naast pikante slaapkamergeheimen en hilarische domineesportretten zorgen natuurbeschrijvingen en muziek voor een levendige invulling van de historische setting. De verschijning van ‘Moot Sart’ en Beethoven in het verhaal is een vondst. Maarten ’t Hart heeft uitvoerig archiefonderzoek verricht voor dit boek. Letterlijke citaten in dialogen en 18e-eeuws vocabulaire g…Lees verder