Persoonlijk getinte beschouwingen over Mozart en andere componisten.
Mozart en de anderen
Maarten 't Hart 1944-
Amsterdam: De Arbeiderspers, 2006
268 p. + cd
90-295-6329-X

Via eigen muziekervaringen en door de keuze van onverwachte invalshoeken probeert Maarten 't Hart de lezer attent te maken op de boeiendste composities van Mozart. Daarnaast komen nog onbelichte aspecten uit leven en werk van de componist aan bod. Deze opbouw zal sommigen misschien warrig overkomen, maar er zit wel degelijk een lijn in het Mozart-deel.

't Harts stijl is romantisch. De bewondering is voelbaar, de musicologische oordelen zijn subjectief: Bach is en blijft de grootste, Mozart is een briljante tweede die in sommige composities zelfs op één komt staan. De schrijver spreekt veel over zijn ontdekkingen in het oeuvre van Mozart. Wanneer hij over de strijkkwintetten en -kwartetten spreekt, slaat er een vonk over: "KV 464 is eigenlijk het subliemste strijkkwartet ooit gecomponeerd". Ondanks zijn liefde voor Mozart kiest de schrijver niet voor een laagdrempelige aanpak. Musicologische noten worden gekraakt en technische voorkennis wordt verondersteld, de KV-nummers vliege…Lees verder
Maarten 't Hart beschrijft waarom Mozart zo'n geniale componist is. Hij doet dat aan de hand van zijn eigen ervaringen als muziekliefhebber en kiest daarbij originele invalshoeken, zoals de plaats in het gezin, de lichaamslengte, de leeftijd van de moeder bij de bevalling, etc. Componisten die verder, na ruim honderd blazijden Mozart, aan bod komen (zoals Bach, Schubert, Handel en Wagner) worden voorzien van karakterschetsen en anekdotes. Bach blijft de grootste! Het boek nodigt uit om de betreffende muziekpassages zelf te gaan beluisteren. Bijgevoegd is een cd met Mozart-fragmenten; een toelichting op deze selectie ontbreekt echter. Een register op KV-nummer was een aardige service aan de lezer geweest. Het boek is voor een breed publiek geschreven. Wie van de bekende romanschrijver uit Maassluis houdt, heeft weer een meeslepend, gepassioneerd boek in handen.