Ervaring
Martin Amis
Experience
Amsterdam: Contact, 2000
423 p.
90-254-1348-X

Niets kan het, voorlopig, opnemen tegen de ervaring -- die zo onweerlegbaar authentiek is, en zo gul en democratisch wordt geschonken. Ervaring is het enige wat we gelijkelijk delen", schrijft Martin Amis in de inleiding van zijn nieuwe boek. Ervaring is meteen ook de titel. Het boek kreeg 'a memoir' als ondertitel mee in de oorspronkelijke uitgave. Een autobiografisch boek dus. Op de retorische vraag waarom hij het verhaal over zijn leven vertelt, noemt de auteur drie redenen. Vooreerst is er de dood van zijn vader Kingsley Amis, zelf een bekend auteur. Zijn overlijden stelt hem voor de plicht hun speciale relatie te herdenken. Martin Amis wil ook -- nu hij de kaap van de 50 voorbij is en zijn leven heel wat ingrijpende veranderingen heeft ondergaan -- greep krijgen op, inzichten verwerven in wat hij de 'vormeloosheid' van het leven noemt. Als derde reden stelt hij dat het hem opgedrongen is. "Ik heb gezien wat geen enkele schrijver misschien ooit zou moeten zien: de plaats in…Lees verder
Wie het stilistisch virtuoze literaire werk van Martin Amis (1949) kent met zijn venijnige en zwarte humor en zijn zwartgallige kijk op het leven ('hard en toch gevoelig'), zal in deze bijzondere memoires een emotioneler mens ontmoeten. Al is natuurlijk ook in deze ontboezemingen de oprechtheid literair gestileerd. Het boek is niet chronologisch opgebouwd, zoals men zou verwachten, maar op een eigenaardige manier thematisch, en het jojo't vrolijk door de tijd heen en weer. Het is overladen met voetnoten die extra informatie en vermakelijke anekdotes toevoegen. Naast zijn vader, ooit 'Angry Young Man' Kingsley, en de eigen literaire carrière zijn belangrijke thema's zijn dochter Delilah, die hij pas als volwassene leerde kennen, en zijn nichtje Lucy Partington die in 1973 spoorloos verdween, waarna pas in 1994 bleek dat zij vermoord werd door een seriemoordenaar. En natuurlijk de gebitsproblemen die als kiespijn door het hele boek heen zeuren. Een prachtig portret van een bijzondere va…Lees verder

Over Martin Amis

CC BY-SA 2.0 - Foto van/door Javier Arce ☄

Martin Amis (Swansea, Wales, 25 augustus 1949) is een Britse schrijver. Hij is de tweede zoon van de schrijver Kingsley Amis. Hij studeerde aan de Universiteit van Oxford.

Martin Amis werd vooral bekend door zijn tweede roman Dead Babies uit 1975. De titel van het boek veroorzaakte zoveel opschudding en afkeer dat de uitgeverij de titel veranderde voor de paperback versie in Dark Secrets.

Zijn werk wordt dan ook gekenmerkt door moreel en mentaal geweld. Dit heeft hij gemeen met de schrijversgeneratie uit de jaren vijftig, the Angry Young Men.

Amis experimenteert graag: met vorm, stijl, maar ook inhoud. Hij gebruikt Amerikaans Engels, straat-Engels en dialecten van verschillende minderheidsgroepen in zijn romans.

Van 2007 tot 2011 was hij hoogleraar 'creative writing' aan het Manchester Centre for New Writing van de Universiteit van Manchester.