Payback
1
Breda: De Geus, 2015
505 p.
9789044532616 (paperback)

Wraak in Kaapstad

Na Deon Meyer duikt er opnieuw een Zuid-Afrikaans thrillertalent op: Mike Nicol.Payback is het veelbelovende eerste deel van een trilogie over twee gewezen wapensmokkelaars die in Kaapstad proberen een leven zonder misdaad op te bouwen. Tevergeefs.

Een debutant is Mike Nicol (64) hoegenaamd niet. Hij schreef poëzie, journalistiek werk, onder meer een biografie van Nelson Mandela, en een aantal romans waarin steeds opnieuw de roerige geschiedenis van zijn land centraal staat.Payback, het eerste deel van de Kaapstadtrilogie, verscheen oorspronkelijk in 2008 en werd meteen internationaal opgemerkt. Het werd in 2012 een groot succes in Duitsland en Die Zeit noemde het een van de beste misdaadromans van het jaar. Ook in Engeland oogstte het boek grote lof. Hoog tijd dus dat Nicols trilogie ook hier uitgebracht wordt. De twee volgende delen,Killer country en Blackheart, verschijnen binnenkort.

De spilfiguren in dit complexe verhaal zijn Mace Bishop en Pylon Buso. De eerste is blank, de tweede een kleurling. Ooit smokkelden ze wapens voor vrijheidsbewegingen naar hun land maar een paar avonturen liepen net niet fout af, ze werden een jaartje ouder, ontmoetten leuke vrouwen, kregen kinderen en kozen voor een leven in de luwte. …Lees verder

Mace Bishop en Pylon Busi hebben zich na een carrière als wapenhandelaren in Kaapstad gevestigd als beveiligingsbedrijf. De club van een van hun klanten wordt opgeblazen nadat deze een waarschuwing om te sluiten in de wind heeft geslagen. Na herbouw, heropening en een nieuwe waarschuwing wordt het dochtertje van Mace ontvoerd. Bij een bevrijdingsactie raakt zij zwaar gewond en blijvend half-verlamd. Wie zit er achter de bedreiging? Duidelijk is dat een advocate, Sheemina February, er iets mee te maken heeft, maar waarom zij het op Mace en Pylon voorzien heeft is een raadsel. Het kost heel wat geweld, vreemde manoeuvres en inventiviteit om tot een oplossing te geraken. Het is een op zich spannende thriller met interessante, goed uitgewerkte hoofdpersonen in een omgeving waar geweld alledaags is. Helaas lijdt het boek ook aan excessieve lengte, waardoor het verhaal zich uiterst langzaam ontwikkelt met een aantal personages dat niet tot leven komt. Daar kunnen knappe en humoristische dia…Lees verder