Een lerares geschiedenis wordt door een Marokkaanse leerling met een mes gestoken; deze daad doet haar wereldbeeld wankelen.
Snijpunt
Nelleke Noordervliet
Amsterdam: Augustus, 2008
376 p.
9789045701448

Het eigen grote gelijk is veelal het beste middel om de kans om een probleem op te lossen vakkundig de nek om te draaien. De drie hoofdpersonen uit deze roman leveren daarvan het overtuigende bewijs. Conrector Nora wordt op school aangevallen door een allochtone leerling. Naast een steekwonde houdt ze er ook carrièreproblemen aan over. Het dringt niet tot haar door dat haar eigen betweterige arrogantie mede oorzaak kan zijn van het probleem.

Dat geldt evengoed voor haar gedrag tegenover haar man Guido. Die voelt zich de mindere omdat hij als buitenechtelijke zoon niet opkan tegen zijn intellectuele vrouw. Hij stort zich fanatiek op het ontrafelen van het geheim rond een schrijver die in de nevelen schijnt opgegaan te zijn. Daarin heeft ook hij een groot gelijk om zich aan vast te klampen. De huwelijksproblemen stapelen zich op en hij wordt gedumpt door zijn vrouw. Uiteindelijk trekt hij naar het Italiaanse Umbrië in de overtuiging daar zijn verafgode schrijver te zullen vinden…Lees verder
Een eigenzinnige geschiedenislerares en conrector wordt in de nieuwe roman van Noordervliet door een islamitische leerling met een mes gestoken. Dit ernstige incident -de school treedt camouflerend op- brengt het wereldbeeld van de vrouw aan het wankelen. Zij legt zich noodgedwongen rekenschap af van de humanistische en redelijke tradities waarin zij is grootgebracht; zij herbeziet de houding ten opzichte van haar dochter en van haar ex-man, een door een minderwaardigheidscomplex geplaagde autodidactische literatuurvorser van het oeuvre van een cultschrijver. De ex keert niet terug van vakantie; de zestienjarige dochter reist hem na naar Italië, gevolgd door de moeder. In een duizelingwekkend literair spel vindt een ademstokkende ontknoping plaats. De rol van het toeval is daarbij wel eens groot. Deze boeiende roman is in zijn benadering van religie, redelijkheid en waardigheid (alsook van literaire attitudes ten opzichte van bewonderde schrijvers) opzienbarend. Tegelijk biedt het boe…Lees verder

Over Nelleke Noordervliet

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door nelleke noordervliet

Petronella Maria (Nelleke) Noordervliet-Bol (Rotterdam, 6 november 1945) is een Nederlands schrijfster.

Privéleven

Noordervliet werd geboren in de volkswijk Crooswijk te Rotterdam. Ze groeide op in een 'rood' en katholiek gezin. Haar vader was automonteur, haar moeder huisvrouw. Ze ging als eerste in de familie naar het gymnasium, op het katholieke lyceum Maria Virgo voor meisjes. Daarna studeerde ze Nederlands aan de Universiteit Leiden. Na het kandidaatsexamen begon ze te werken als bureauredactrice bij een wetenschappelijke uitgeverij en lerares Nederlands. Ze was ook een tijd gemeenteraadslid voor de Partij van de Arbeid in Monster. Ze trouwde met een fysisch chemicus en ze kregen twee dochters. Ze studeerde cum laude af met als hoofdvak Moderne Letterkunde aan de Universiteit Utrecht.

Nelleke Noordervliet is een schoonzus van de overleden televisieregisseur Rob Touber.