Funny girl
Nick Hornby
4
London: Viking, 2014
341 p. : ill.
9780670922819 (paperback)

Als in 1964 Barbara Parker (20) onbedoeld Miss Blackpool wordt weet ze zeker dat ze niet een jaar lang de rol van schoonheidskoningin wil gaan spelen. Als groot fan van tv-comédienne Lucille Ball wil ze ook tv-actrice worden, vertrekt naar Londen, vindt er werk als cosmeticaverkoopster in een warenhuis en probeert tv-rolletjes te krijgen. Door een toevallige ontmoeting in contact gekomen met een agent, krijgt ze de nieuwe naam Sophie Straw en een auditie voor een nieuwe BBC TV-serie. Onverwacht krijgt ze de hoofdrol, de serie wordt een succes en Sophie is een ster. Als na 3 vervolgseries de serie stopt is de vraag of er een toekomst is. In de fictie van de Engelse auteur (1957), waarvan de roman ‘About a Boy’ (1998) het bekendst is, zijn de muziek- en sportwereld vaak belangrijk. Deze geeft een raak beeld van de tv-wereld in de 60er jaren en is daarom vooral heel boeiend voor 50+-lezers die de tijd bewust meemaakten. De hoofdpersonen hadden wat meer uitgewerkt mogen worden, maar h…Lees verder

Over Nick Hornby

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Joe Mabel

Nick Hornby (Redhill, Verenigd Koninkrijk, 17 april 1957) is een Engelse schrijver. Hij werkt en woont in Highbury, het noorden van Londen. Zijn werk gaat regelmatig over obsessief, gefrustreerd gedrag van alleenstaande mannen, over het algemeen van mannen en met name over twee van zijn eigen interesses, muziek en sport. Hij maakt geen ludieke karikatuur van deze personages, of dramatiseert hun problemen, maar probeert ze humoristisch naar voren te brengen.

Hornby heeft de Maidenhead Grammar School bezocht en studeerde Engels aan het Jesus College in Cambridge. Hornby is leraar geweest, daarna freelance journalist en werd ten slotte schrijver. Hornby maakte voor het eerst naam met Fever Pitch, een boek over zijn levenslange liefde voor de voetbalclub Arsenal. Dit boek en zijn twee eerste romans, High Fidelity en About a Boy, zijn gebaseerd op zijn eigen levenservaring.

In 1999 kreeg Hornby …Lees verder op Wikipedia