De eigenaar van een kwijnend platenzaakje in Noord-Londen, die mensen op hun muzikale smaak beoordeelt, raakt daardoor af en toe in de problemen.
High fidelity
Nick Hornby
London: Penguin, 2000
245 p.
0-140-29556-9 9780140293463

De hoofdpersoon is eigenaar van een kwijnend platenzaakje in Noord-Londen. Hij heeft moeite met zijn persoonlijke relaties en heeft een geschiedenis van afgewezen worden. Hij beoordeelt mensen op hun muzikale smaak. Rechtlijnigheid daarin brengt hem nogal in conflict met het normale leven. Dit is de eerste roman van Hornby. Eerder schreef hij 'Fever Pitch', een schitterend boek over zijn obsessie: de voetbalclub Arsenal. Hij is 35 jaar, progressief, sympathiek, met sterke verliefdheden op mensen en dingen, en heel geestig, ondanks het feit dat het leven vaak een puinhoop is. Al die elementen komen terug in dit boek. Jammer dat veel grappen en referenties niet te volgen zijn voor mensen die niet zo van popmuziek houden of weinig namen daarin kennen. Eigenlijk te in-crowd-achtig dus, maar voor Anglofielen en mensen die een beetje zielsverwant zijn is het een schot in de roos. Pocket met zeer kleine druk.

Over Nick Hornby

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Joe Mabel

Nick Hornby (Redhill, Verenigd Koninkrijk, 17 april 1957) is een Engelse schrijver. Hij werkt en woont in Highbury, het noorden van Londen. Zijn werk gaat regelmatig over obsessief, gefrustreerd gedrag van alleenstaande mannen, over het algemeen van mannen en met name over twee van zijn eigen interesses, muziek en sport. Hij maakt geen ludieke karikatuur van deze personages, of dramatiseert hun problemen, maar probeert ze humoristisch naar voren te brengen.

Hornby heeft de Maidenhead Grammar School bezocht en studeerde Engels aan het Jesus College in Cambridge. Hornby is leraar geweest, daarna freelance journalist en werd ten slotte schrijver. Hornby maakte voor het eerst naam met Fever Pitch, een boek over zijn levenslange liefde voor de voetbalclub Arsenal. Dit boek en zijn twee eerste romans, High Fidelity en About a Boy, zijn gebaseerd op zijn eigen levenservaring.

In 1999 kreeg Hornby …Lees verder op Wikipedia