Nick Hornby
Juliet, naked
1
Amsterdam: Atlas, 2009
319 p.
9789045016009 (paperback)

Duncan en Annie zijn twee veertigers in een doods Engels kustplaatsje. Duncans grote passie is Tucker Crowe, een al jaren verdwenen Amerikaanse muzikant over wiens muziek hij een website onderhoudt met een kleine, maar fanatieke groep fans; Annie daarentegen beseft steeds meer dat elke passie eigenlijk uit haar leven is weggeëbd. Een cd met vroege opnames van Crowe zet de zaak op scherp: Duncan vindt het geniaal, Annie ziet in dat het tweederangs is, en prompt klapt hun relatie. Duncan vindt al gauw een nieuwe vriendin, maar Annie krijgt warempel contact met Crowe zelf. Nick Hornby is bekend van eerdere boeken als 'High fidelity' en 'About a boy'. Dit boek volgt zijn succesformule: gewone, maar dikwijls piekerende personages komen terecht in herkenbare relationele of maatschappelijke problemen. Hornby slaagt er als geen ander in om uit geestig vertelde problematiek (overgoten met een popcultuursausje) toch serieuze en diepgaande conclusies te trekken. Dit prachtige boek is een nieuwe …Lees verder

Over Nick Hornby

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Joe Mabel

Nick Hornby (Redhill, Verenigd Koninkrijk, 17 april 1957) is een Engelse schrijver. Hij werkt en woont in Highbury, het noorden van Londen. Zijn werk gaat regelmatig over obsessief, gefrustreerd gedrag van alleenstaande mannen, over het algemeen van mannen en met name over twee van zijn eigen interesses, muziek en sport. Hij maakt geen ludieke karikatuur van deze personages, of dramatiseert hun problemen, maar probeert ze humoristisch naar voren te brengen.

Hornby heeft de Maidenhead Grammar School bezocht en studeerde Engels aan het Jesus College in Cambridge. Hornby is leraar geweest, daarna freelance journalist en werd ten slotte schrijver. Hornby maakte voor het eerst naam met Fever Pitch, een boek over zijn levenslange liefde voor de voetbalclub Arsenal. Dit boek en zijn twee eerste romans, High Fidelity en About a Boy, zijn gebaseerd op zijn eigen levenservaring.

In 1999 kreeg Hornby …Lees verder op Wikipedia