Smak
Nick Hornby
Slam
Amsterdam: Atlas, 2007
270 p.
9789047100706 9789045003078

Sam is een 16-jarige Engelse puber wiens grootste zorg is hoe hij zijn skateboard-trucs kan verfijnen. Op een dag slaat echter het noodlot toe: hij krijgt een nieuw vriendinnetje, Alicia. Als hij een keer zonder condoom met haar naar bed gaat, wordt ze zwanger, en zo krijgen twee jonge mensen die daar echt nog niet aan toe zijn opeens een kindje. De succesvolle auteur (bekend van onder andere 'High fidelity' en 'About a boy'; zijn boeken zijn bijna allemaal verfilmd) kruipt hier op wonderbaarlijke wijze in de huid (en het hoofd) van een puber. Hij weet vanuit dat perspectief (het verhaal wordt als ik-vertelling gebracht) een ontroerend portret te schetsen van wat een dergelijke ingrijpende gebeurtenis met je leven (en je toekomst) doet. Zoals gebruikelijk verbindt de auteur het 'hoge' (serieuze vragen over leven, liefde en idealen) met het 'lage' (Sams popcultuur en relativeringsvermogen en de auteurs grote gevoel voor humor). Die combinatie levert wederom een prachtige roman op, gesc…Lees verder

Over Nick Hornby

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Joe Mabel

Nick Hornby (Redhill, Verenigd Koninkrijk, 17 april 1957) is een Engelse schrijver. Hij werkt en woont in Highbury, het noorden van Londen. Zijn werk gaat regelmatig over obsessief, gefrustreerd gedrag van alleenstaande mannen, over het algemeen van mannen en met name over twee van zijn eigen interesses, muziek en sport. Hij maakt geen ludieke karikatuur van deze personages, of dramatiseert hun problemen, maar probeert ze humoristisch naar voren te brengen.

Hornby heeft de Maidenhead Grammar School bezocht en studeerde Engels aan het Jesus College in Cambridge. Hornby is leraar geweest, daarna freelance journalist en werd ten slotte schrijver. Hornby maakte voor het eerst naam met Fever Pitch, een boek over zijn levenslange liefde voor de voetbalclub Arsenal. Dit boek en zijn twee eerste romans, High Fidelity en About a Boy, zijn gebaseerd op zijn eigen levenservaring.

In 1999 kreeg Hornby …Lees verder op Wikipedia