Forest dark
Amsterdam: Ambo|Anthos, © 2017
301 p. : ill.
9789026333439 (hardback)

'Het leven gaat om verandering'

Nicole Krauss schreef een diepzinnige roman over het achterlaten van oude vormen en conventies. En over onze angst daarvoor. 'We staan sceptisch tegenover het onbekende, we zien het als ongewenst.'

'Er was te veel van hem', schrijft Nicole Krauss over Jules Epstein, een van de centrale personages in haar nieuwe roman. Hij had te veel opinies, maakte te veel ruzie, had te veel principes. De advocaat heeft een uitgebreide kunstcollectie, circuleert in de hoogste kringen, zit geen seconde stil, maar nu is het moment gekomen waarop hij 'zijn hoofd boven de krachtige stromen van zijn leven' steekt. Epstein, net gescheiden na 36 jaar huwelijk, begint zich te ontdoen van zijn bezittingen. Hij gaat nadenken over zijn herkomst en reist daarom naar Tel Aviv.

Ook Nicole, een schrijfster met een writer's block, wil iets anders. Ze is vervreemd van haar echtgenoot en laat man en kinderen achter om haar intrek te nemen in het Hilton Hotel in Tel Aviv, de plek waar ze is verwekt en waar ze als kind vele zomers spendeerde.

Niet voor het eerst verkent Nicole Krauss thema's die haar bezighouden in meer dan één verhaallijn. Ze paste de…Lees verder

Donker woud

Eerste zin. Op het moment dat hij verdween, woonde Epstein al drie maanden in Tel Aviv.

Voor Dante in de hel afdaalt, raakt hij verdwaald in een donker woud. Ook Jules Epstein is op de dool: net gescheiden, rijk, en ten prooi aan verveling. Om zijn bestaan lichter te maken geeft hij al zijn geld weg. Donaties, een film over koning David, een bos in aanplanting: iedereen die erom bedelt mag het hebben. Parallel aan het verhaal van Epstein krijgt een jonge schrijfster een koffer in handen met daarin de laatste manuscripten van Franz Kafka, die – en nu komt een plottwist die meedingt naar de meest ongeloofwaardige van het jaar – zijn eigen dood fakete en zijn laatste jaren in een kibboets sleet.

Bestsellerauteur op retour Nicole Krauss doet weinig met haar ‘vondst’. Beide personages blijven in limbo hangen, en daarmee is ze trouw aan zowel Dante als Kafka, maar een roman kun je dit boek nauwelijks noemen. Te veel geleuter, met sporadisch een goede scène. Nee, dan spendeert u uw geld beter aan Kafka’s verzameld werk.…Lees verder

Deze indrukwekkende en inspirerende roman van de bekende Amerikaans-Joodse auteur (New York, 1974) staat in het teken van de overgang, van het bekende naar het onbekende. Hier in het leven van de twee New Yorkse hoofdpersonages. Jules Epstein, een 68-jarige rijke, succesvolle en dominante advocaat, verdwijnt na de dood van zijn ouders en de scheiding van zijn vrouw en begint zijn bezittingen weg te geven. De schrijfster Nicole is ook vastgelopen in haar huwelijk, heeft een schrijfblokkade en geen plan B. Beiden proberen zich vergeefs los te maken van hun (joods) verleden en reizen naar Israël. Epstein wordt daar belaagd door een rabbijn die financiële steun wil voor projecten rond koning David (en in hem een nazaat van hem ziet) en Nicole door een gewezen literatuurprofessor (of medewerker van de Mossad?) die haar een koffer met nagelaten schriften van Franz Kafka opdringt en hem een ander naleven in Israël toedicht. Hoofdthema’s zijn het dubbelgangersmotief en de verdeelde identiteit…Lees verder

Kafka in Palestina

Nicole Krauss laat een schrijver en een advocaat verdwalen in de woestijn en geeft Kafka een nieuw leven.

Zeven jaar kostte het Nicole Krauss, auteur van onder meer de bestseller 'De geschiedenis van de liefde', om haar vierde roman te schrijven. Dat lag niet aan schrijfblokkades of andere verplichtingen, maar aan het 'vele leven' dat toesloeg, zo vertelde Krauss afgelopen woensdag in een openbaar interview in Amsterdam. De schijfster leek hiermee (ook) op haar echtscheiding te doelen die een paar jaar terug het nieuws haalde omdat de schrijfster met haar ex-man Jonathan Safran Foer tien jaar lang een glamoureus New Yorks schrijverskoppel vormde, beiden goed voor hoge oplages en enthousiaste critici.

Een vastgelopen huwelijk vormt nu een belangrijk thema in haar nieuwe roman waarin een van de twee hoofdpersonen een 40-jarige New Yorkse schrijfster is die Nicole heet en die 'het vertrouwen in haar huwelijk is kwijtgeraakt'. Lang negeerde het stel, ouders van twee jonge kinderen, de malaise: "We waren zo verknocht aan onze kinderen da…Lees verder

Over Nicole Krauss

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Rodrigo Fernández

Nicole Krauss (New York, 18 augustus 1974) is een Amerikaanse schrijfster.

Krauss' eerste roman Man komt kamer binnen (2002) werd genomineerd voor de Los Angeles Times Book Award. Haar tweede roman De geschiedenis van de liefde (2005) werd genomineerd voor de Orange Prize for Fiction in 2006. Krauss' werk is ook verschenen in The New Yorker, Esquire, Harper's, en Best American Short Stories.

Krauss groeide op op Long Island, waar ze naar haar gevoel 'de laatste Amerikaanse jeugd' had. Vanaf haar twintigste schreef ze poëzie, die zoals ze zelf zei 'voelde als het grote doel van de taal'.

Krauss studeerde af aan de Stanford-universiteit, en haalde haar graden aan de universiteit van Oxford (Somerville College), en aan de Courtauld Institute of Art in Londen. Ze stond in de finale voor de Yale Younger Poet's Prize, en haar poëzie werd gepubliceerd in onder andere …Lees verder op Wikipedia