Ripley achterna
Patricia Highsmith
The boy who followed Ripley
Amsterdam: Bakker, 1981
357 p.
90-6019-731-3

Met Tom Ripley creëerde Patricia Highsmith een sympathieke, maar meedogenloze held. De charmante psychopaat die tekent en schildert, klassieke muziek speelt en van kunst houdt, speelt in vijf van haar romans de hoofdrol. Ripley beschikt over een soort magnetisme waarmee hij zijn slachtoffers aantrekt en hen op een unieke manier, hulpeloos, bezeten en geobsedeerd de paden van de misdaad laat bewandelen. Ze komen terecht in een claustrofobische wereld vol irrationele machten, meestal met fatale gevolgen.

Ripley wordt op een dag aangesproken door een jonge Amerikaan, Billy Rollins. De jongen vertelt Ripley dat hij een trip door Europa maakt, maar al snel blijkt dat de jongen de weggelopen zoon is van de vermoorde levensmiddelenmagnaat John Pierson. Billy, die eigenlijk Frank heet, vertelt Ripley de waarheid omtrent zijn vaders dood en kan rekenen op diens begrip en steun. Tom ontpopt zich tot een uitstekend gastheer waarbij hij Frank niet alleen onderdak aanbiedt, maar ook geld te…Lees verder
Tom Ripley, een niet onsympathieke avonturier die overigens zonder gewetensbezwaren een misdaad pleegt als dat zo uitkomt, is na eerdere verhalen een gesetteld man geworden. Wanneer, in dit boek, een weggelopen Amerikaanse jongen hem als vaderlijke vriend uitkiest, doet hij zijn best dit miljonairskind z'n geestelijk evenwicht terug te geven, maar hij kan diens zelfmoord uiteindelijk niet verhinderen. Ripley wordt er zelf financieel niet beter van ditmaal en raakt (ondanks een door hem gepleegde doodslag) ook niet echt in moeilijkheden, wat het verhaal toch minder spannend en ook trager maakt dan de voorafgaande. Niettemin boeiende, voor vele lezers aantrekkelijke lectuur. Pocketeditie, zeer kleine druk.

Over Patricia Highsmith

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Open Media Ltd

Patricia Highsmith, geboren als Mary Patricia Plangman (Fort Worth (Texas), 19 januari 1921 – Locarno, 4 februari 1995), was een Amerikaanse schrijfster die voornamelijk bekend is van een aantal psychologische thrillers. Daarnaast schreef zij vele korte verhalen. Zij werd geboren in de Verenigde Staten maar woonde het grootste gedeelte van haar leven in Frankrijk. Zij schreef ook onder het pseudoniem Claire Morgan.

Werk

Highsmiths eerste boek, Strangers on a Train (Vreemden in de trein) uit 1950 werd drie keer verfilmd, door onder anderen Alfred Hitchcock in 1951. Haar tweede boek, The Price of Salt, speelt zich af in het bekrompen Amerika van de jaren '50. Een jonge vrouw die een relatie met een man heeft maar niet verliefd op hem is, wordt halsoverkop verliefd op Carol, een vrouw die in scheiding ligt. In de roman worden alle twijfels beschreven die deze gevoelens met zich brengen en alle obstakels die de vrouw…Lees verder op Wikipedia