Timboektoe
Paul Auster
Timbuktu
Amsterdam: De Arbeiderspers, 2000
168 p.
90-295-0025-5

Hoofdpersonage in Timboektoe is Mr. Bones, een bastaardhond "waarin zich de genen van de collie, de labrador, de spaniël en het vuilbakkenras hadden vermengd". Hij zwerft rond met zijn baas, Willy G. Christmas, een ex-psychiatrische patiënt. Na de dood van zijn moeder zijn ze de vrije wereld ingetrokken. Bij het begin van het boek zijn Willy en Mr. Bones in Baltimore op zoek naar Bea Swanson, Willy's voormalige lerares Engels, die hem als teenager aangemoedigd heeft in zijn ontluikende literaire ambities. En schrijven is iets dat Willy is blijven doen. Ook nadat hij in 1968 psychotisch is geworden en zes maanden is behandeld met elektroshocks en psychopharmaca. Willy is opgegroeid als zoon van David Gurewitch en Ida Perlmutter, twee overlevenden van de holocaust. Maar drieëntwintig jaar geleden heeft Willy -- na een visioen waarin Santa Claus aan hem verschenen is -- de naam Christmas aangenomen. Nu is hij -- op middelbare leeftijd -- ondermijnd door een verwaarloosde longaando…Lees verder
In het werk van de Amerikaanse auteur Paul Auster (1947) is de hoofdpersoon nogal eens een zwerver, soms in fysiek maar dikwijls vooral in spiritueel opzicht. De centrale figuur in deze vriendelijke roman is ditmaal de ultieme zwerver: een hond genaamd Mr. Bones. Hij is slim (maar niet ondierlijk intelligent), aanhankelijk (maar niet blind voor menselijke ondeugden) en vol doorzettingsvermogen, allemaal eigenschappen die hij nodig heeft wanneer hij eerst met zijn verlopen baasje en na diens dood moederziel alleen door verschillende streken en milieus van Amerika trekt. Austers verhalen zijn meestal licht-bizarre fantasieën waarin de lezer de aanwezigheid van symboliek voelt zonder er precies de vinger op te kunnen leggen; uit deze simpele hondenroman spreekt (ironisch genoeg) een grotere menselijkheid, zonder dat Auster zijn gebruikelijke thematische voorliefdes en zijn (goed vertaalde) stijl verloochent. Geen meesterwerk, wel een onderhoudend en soms aangrijpend boek. Kleine druk.

Over Paul Auster

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door David Shankbone

Paul Benjamin Auster (Newark (New Jersey), 3 februari 1947) is een Amerikaans auteur. Hij is getrouwd met schrijfster Siri Hustvedt. Auster staat bekend als een postmodern auteur.

Literaire loopbaan

Na het behalen van een diploma aan de Columbia University in 1970 verhuisde Auster naar Frankrijk. Sinds zijn terugkeer in Amerika in 1974 heeft hij zijn eigen gedichten, essays, romans en vertalingen van Franse schrijvers zoals Stéphane Mallarmé en Joseph Joubert gepubliceerd.

Zijn eerste roman was een detectiveroman genaamd Squeeze Play en werd geschreven onder het pseudoniem Paul Benjamin (Benjamin is zijn tweede naam).

Auster bereikte bekendheid met een reeks van drie experimentele detectiveverhalen (City of Glass (1985), Ghosts (1986) en The Locked Room (1986)) die collectief als The New York Trilogy werd gepubliceerd (1987). Deze boeken zijn geen conventionele detectivev…Lees verder op Wikipedia