In Post mortem voert Peter Terrin een schrijver op die beducht is voor biografen. De veertigjarige Emiel Steegman heeft vijf matig succesvolle boeken gepubliceerd. In de openingsscène bedenkt hij een smoes om niet naar een literair diner te hoeven, familieomstandigheden. Stel dat hij ooit beroemd wordt, bedenkt Steegman, stel dat een biograaf zijn e-mailverkeer uitvlooit en op dat mysterieuze zinnetje botst — dan denkt die vast een belangrijk geheim ontdekt te hebben. Als hij later met zijn dochtertje door de tuin loopt, weet hij dat zijn biograaf zich nooit zo’n alledaags moment zou kunnen verbeelden. Biografen geloven in de waarde van sporen. Geschiedenisloze momenten als deze vallen tussen de mazen en zijn voorgoed verloren.
Om dat soort kwesties scherper in het vizier te krijgen, bedenkt Steegman een andere schrijver, T. T heeft een internationale bestseller geschreven kan het zich veroorloven geen interviews meer te geven, weinig te publiceren, op te gaan in een geschie…Lees verder
Emiel Steegman, gevierd Vlaams schrijver van zes boeken, is getrouwd met Tereza en heeft een 4-jarig dochtertje Renée. Hij is in opspraak geraakt omdat een moord in een van zijn romans later echt heeft plaatsgevonden. Hij wil zich onttrekken aan een opgelegd diner en verzint een smoesje: ‘Wegens nogal moeilijke tijden in de familie’. In het tweede deel (gezet in een afwijkend lettertype en afwijkend van toon en stijl) wordt zijn leugentje waarheid: Renée wordt niet wakker uit een middagslaapje en wordt met een herseninfarct in het ziekenhuis opgenomen. Hevig aangeslagen werkt Steegman verder aan een roman over T, een biograaf die een boek schrijft dat is gebaseerd op Steegmans leven. Hij hoopt dat zij geneest door zijn fanatiek gehamer op de schrijfmachine. Het feit dat hij voor ‘T’ een literaire prijs in de wacht sleept, dringt niet tot hem door. Intrigerende, ontroerende, klassiek opgebouwde, autobiografische roman van Terrin (wiens dochtertje dit echt heeft meegemaakt), die de leze…Lees verder

Over Peter Terrin

CC BY 3.0 - Foto van/door Whyilovethisbook

Peter Terrin (Tielt, 3 oktober 1968) is een Vlaams schrijver. Hij studeerde aan de Universiteit Gent en won in 2010 de Europese Literatuurprijs met zijn boek De bewaker.

Schrijverscarrière

Terrins eerste bundel verscheen in 1998 en kreeg de naam De Code mee. In 2001 volgde zijn eerste roman, Kras. Hij werd twee keer genomineerd voor de AKO Literatuurprijs voor zijn roman Blanco en verhalenbundel De Bijeneters en won op 29 oktober 2012 deze prijs voor zijn roman Post Mortem. In 2010 werd zijn boek De bewaker ook genomineerd voor de Libris Literatuur Prijs. Mede voor zijn laatste roman Post mortem werd hij genomineerd voor de Halewijnprijs 2012.

Op 19 oktober 2014 werd hij gehuldigd als ereburger van Wingene, de plaats waar hij opgroeide.

Ro…Lees verder op Wikipedia